Tallink Grupp rapporterar stark vinst för räkenskapsåret 2023 - föreslår utdelning på 0,06 euro per aktie

Tallink Grupp har idag publicerat sitt oredovisade finansiella resultat för räkenskapsåret 2023, och rapporterar en stark vinst på 78,9 miljoner euro för året (13,9 miljoner euro 2022).

Under året lyckades Tallink Grupp fortsätta sin stadiga återhämtning från de senaste fyra krisåren, med en ökning av passagerarantalet till 5 705 600 över alla rutter under året (5 462 085 miljoner passagerare 2022) och även en ökning av antalet passagerarfordon till 840 881 (819 229 passagerarfordon under 2022). Frakten var dock under betydande press under 2023, med en minskning av transporterade fraktenheter till 323 990 enheter under året (409 769 enheter år 2022).

Gruppens oredovisade konsoliderade intäkter ökade till 835,3 miljoner euro år 2023 (771,4 miljoner euro år 2022) och gruppens oredovisade EBITDA för räkenskapsåret visade också en betydande ökning, till 214,5 miljoner euro (135,8 miljoner euro 2022). Gruppens nettoskuldsättning/EBITDA uppgick till 2,8 per den 31 december 2023.

Tallink Grupps totala investeringar under 2023 uppgick till 28,1 miljoner euro (203,3 miljoner euro år 2022, huvudsakligen relaterade till det nya fartyget MyStar).

Vid utgången av räkenskapsåret 2023 förblev gruppens totala likviditetsbuffert (kassa, kassaekvivalenter och outnyttjade kreditfaciliteter) stark och uppgick till 116,9 miljoner euro (249,9 miljoner euro den 31 december 2022). Under räkenskapsåret 2023 återbetalade Tallink Grupp lån till ett totalbelopp av 487,6 miljoner euro, vilket inkluderar omfinansiering av lån till ett belopp av 298,0 miljoner euro.

Tallink Grupp och dess dotterbolag bidrog med totalt 76 miljoner euro i olika skatter till den estniska staten.

- Det finansiella resultat som vi rapporterar idag är resultatet av otroliga ansträngningar, fortsatt hårt arbete, otaliga sömnlösa nätter och många uppoffringar av alla Tallink Silja Lines anställda. Våra 4 900 anställda har långsamt och stadigt återskapat den starka grund som vi nu kan bygga vår framtid på, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

- Utmaningen i att förbli konkurrenskraftig och lönsam under de förhållanden som råder på marknaden idag är större än någonsin, med svag ekonomi, ökande priser, geopolitisk turbulens och ökade krav på investeringar för bland annat den gröna omställningen. Men jag tror att vi har hittat rätt kurs och rätt strategi för att lyckas.

- Utöver de charteravtal vi har, som garanterar en stabil inkomst, ser vi att vår kärnverksamhet också presterar väl, men en stark återhämtning på rutten Tallinn-Helsingfors och även rutten Tallinn-Stockholm som visar på ökad efterfrågan, vilket lett till att vi nu lägger in ett till fartyg på linjen under sommaren 2024. Vår nyaste medlem i flottan, MyStar, har presterat som vi hoppats år 2023 och lockat både återkommande och ett stort antal nya kunder till Tallinn-Helsingfors-linjen och därmed bidragit avsevärt till verksamheten under sitt första år i trafik.

- Under 2024 kommer vi att fortsätta fokusera på att bibehålla lönsamheten samtidigt som vi balanserar de höga bränslekostnaderna och andra ökande kostnader, som bland annat kommer från det faktum att sjöfarten inkluderats i EU:s system för handel med utsläppsrätter sedan 1 januari i år. Vi intensifierar också våra ansträngningar för att hitta ny teknologi och nya lösningar för att bidra i kampen mot klimatförändringarna. År 2023 genomförde vi ett antal test med ny teknologi ombord på våra fartyg som alla syftade till att öka energieffektiviteten och minska bränsleförbrukningen, och därmed också våra utsläpp. Att göra ännu mer inom detta område är en av våra högsta prioriteringar för året.

- Jag är stolt över att Tallink Grupp år 2023 kunde återbetala en betydande del av de lån vi tvingades ta under krisåren, och vi har därmed återgäldat det förtroende våra regeringar och skattebetalarna på våra hemmamarknader visat oss som företag. Det faktum att vi har bidragit med betydande skatteintäkter visar att det var rätt beslut att erbjuda Tallink Grupp hjälp under krisen, och att vårt företags överlevnad och framgång också fortsättningsvis kommer att spela en betydande roll för våra länders ekonomier. Vi kommer att arbeta hårt för att fortsatt förtjäna det förtroende som vi fått, säger Paavo Nõgene.

Koncernledningen för Tallink Grupp kommer, med godkännande av styrelsen, att föreslå att betala en utdelning på 0,06 euro per aktie baserat på 2023 års finansiella resultat. Per den 31 december 2023 hade Tallink Grupp 38 894 aktieägare och FDR-innehavare, varav 30 563 på Tallinns börs och 8 331 på Helsingforsbörsen.

Tallink Silja Line tillhör koncernen Tallink Grupp, ett av de ledande passagerar- och fraktrederierna på Östersjön. Bolagets flotta består av 14 fartyg som trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink Silja Line och Tallink Shuttle. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.