Tallink Grupp tecknar långsiktigt charteravtal för fartyget Star

Tallink Grupp tecknar långsiktigt charteravtal för fartyget Star

Tallink Grupp har idag tecknat ett avtal med Irish Continental Group plc. om en långtidscharter av företagets shuttle-fartyg Star. Fartyget kommer att hyras ut i 20 månader med möjlighet till förlängning med 2+2 år, inklusive en köpoption. Avtalet gäller en bareboat-charter, vilket innebär att fartyget kommer att hyras ut utan besättning från Tallink Grupp.

Det estniskflaggade shuttle-fartyget Star, som sjösattes på linjen Tallinn-Helsingfors år 2007 och har trafikerat rutten sedan dess, förändrade spelplanen på rutten mellan Estland och Finland och var en pionjär för denna typ av fartyg på Östersjön. I mer än ett decennium har hon trafikerat på rutten tillsammans med företagets efterföljande shuttle-fartyg Superstar, Megastar och MyStar. Ända sedan företagets nyaste tillskott MyStar levererades i december förra året, har Star tillhandahållit en ”shuttle light”-produkt mellan Tallinn och Helsingfors, med färre dagliga avgångar och något minskad service ombord.

Star är chartrad till Irish Continental Group plc. från 5 maj 2023 och förväntas börja tillhandahålla transporter mellan Irland och Storbritannien.

"Vi har letat efter alternativ verksamhet för vårt fartyg Star under en tid nu, och än mer fokuserat när ankomsten av vår nya shuttle-fartyg MyStar närmade sig förra året. Det har funnits ett stort intresse för genom åren och jag är glad att vi har säkrat ett bra avtal för henne nu med Irish Continental Group plc. Den här typen av alternativ verksamhet för våra fartyg har varit och fortsätter att vara en bra lösning som stärker såväl vårt företag som intäkterna efter en lång krisperiod”, säger Tallink Grupps VD Paavo Nõgene.

Den sista avgången för Star mellan Helsingfors och Tallinn kommer att ske kvällen den 1 maj 2023.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.