Tallink Grupps finansiella resultat för Q3 2021 - den första kvartalsvinsten sedan starten av covid-pandemin

Under det tredje kvartalet 2021 var koncernens oreviderade nettovinst 5,5 miljoner euro (nettoförlust på 23,9 miljoner euro under tredje kvartalet 2020). Tredje kvartalets EBITDA var 35,1 miljoner euro (5,7 miljoner euro under tredje kvartalet 2020). Koncernens oreviderade intäkter för tredje kvartalet 2021 ökade med 18,6 % jämfört med samma period 2020 och uppgick till 170,5 miljoner euro (143,7 miljoner euro under tredje kvartalet 2020). De största bidragsgivarna till intäktsökningen är ombord på restaurang- och butiksförsäljning, biljettintäkter och charterintäkter.

Under tredje kvartalet 2021 stärkte bolaget sin likviditetsposition genom att ta lånet från Nordiska Investeringsbanken och genomföra ytterligare en aktieemission av bolagets aktier i början av september. Detta har gjort det möjligt för bolaget att säkra nytt kapital, vilket skapar en stark likviditetsbuffert för den utmanande lågsäsongen som väntar. Den totala likviditetsbufferten (likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter) per den 30 september 2021 uppgick till 252,5 miljoner euro (115,0 miljoner euro den 30 september 2020).

Koncernens investeringar under tredje kvartalet 2021 uppgick till 3,7 miljoner euro (54 miljoner euro under tredje kvartalet 2020).

Under de första nio månaderna (1 januari – 30 september) minskade koncernens oreviderade intäkter med 14,7 % jämfört med samma period 2020 och uppgick till 310,3 miljoner euro. Oreviderad EBITDA för de första nio månaderna var 33,2 miljoner euro (6,9 miljoner euro 2020) och den oreviderade nettoförlusten var 53,2 miljoner euro (förlust på 81,5 miljoner euro 2020).

Tallink Grupps vd Paavo Nõgene kommenterar de finansiella resultaten för tredje kvartalet och de första nio månaderna 2021:

- Trots höga bränslepriser och de fortsatta effekterna av coviden i vår bransch och vårt företag är jag glad att vi har kunnat visa på den första kvartalsvinsten sedan starten av den pandemin. Detta resultat har uppnåtts genom en stor laginsats från alla på Tallink över alla våra verksamheter samt extremt snäva kostnadskontrollåtgärder. Det är den första ljuset vi har sett efter en period med en nettoförlust på mer än 151 miljoner euro på ett och ett halvt år.

- Kvartalsresultatet höjdes på grund av återöppning av några linjer sedan pandemins början i mars 2020 och kortsiktiga charteravtal för två av våra fartyg. För första gången sedan våren 2020 hade vi bara ett fartyg ståendes i hamn och alla andra i drift, vilket har inneburit intäkter, men viktigast av allt - arbete för våra medarbetare - vars antal i slutet av tredje kvartalet i år uppgick till drygt 4500.

- Även om investeringarna inte var lika betydande under tredje kvartalet 2021 som de var förra året samma kvartal, så gjorde vi betydande framsteg med byggandet av vårt nya fartyg MyStar - och firade de väsentliga milstolparna med dop och sjösättningen av fartyget i augusti. Jag är säker på att alla våra kunder väntar lika ivrigt på det nya fartyget som alla våra anställda och vi ser fram emot att etablera vår gröna bro mellan Tallinn och Helsingfors med två fartyg med LNG-bränsle (det grönaste tillgängliga bränslealternativet i den maritima sektorn just nu) från våren 2022 och framåt.

- Så, även om resultaten för tredje kvartalet har gett oss en glimt av hopp, har vi tyvärr precis nått lågsäsongen och de höga covid-talen i Estland och Lettland. Förutom den utmanande arbetsmarknaden och höga bränslepriser, tyder alla på att det kommer att väntar ännu en tuff vinter. Att ta lån och aktieemissionen har därför varit avgörande för bolagets långsiktiga hållbarhet och för att bolaget ska vara väl förberett för de tuffa vintermånaderna och lågsäsongen som väntar. Vi är fortsatt hoppfulla om att senvåren och försommar 2022 kommer visa på en positiv utveckling och vi räknar med att se en markant ökning av antalet passagerare då