Tallink Grupps septemberstatistik visar förbättringar jämfört med förra året, men Q3 totalt sett sämre än 2020

Tallink Grupp har idag publicerat statistiken för person- och frakttransporter för september 2021 samt tredje kvartalet 2021.

Resultatet visar att september månad 2021 var starkare än 2020, med högre siffror för såväl passagerarantal som antal transporterade personbilar och fraktenheter. Antalet passagerare som transporterades i september 2021 var 27,6% högre än förra året, med totalt 310 265 passagerare transporterade på alla företagets rutter (243 215 passagerare i september 2020). Antalet transporterade personbilar och fraktenheter ökade båda med 4% i september 2021 jämfört med samma månad 2020, med 64 610 transporterade personbilar under september 2021 (62 138 i september 2020) och 33 982 transporterade fraktenheter i september 2021 (32 672 enheter i september 2020). Ökningen 2021 berodde till stor del på att smittspridningen av covid-19 gått ned och att rutterna Tallinn-Stockholm och Helsingfors-Stockholm därmed kunnat öppnas till viss del.

Statistiken för det tredje kvartalet som helhet visar dock en mer negativ trend jämfört med samma period 2020. Det totala antalet transporterade passagerare under kvartalet var 1 144 092, vilket är 13% mindre än under samma kvartal i 2020 (1 314 301 passagerare under tredje kvartalet 2020). Antalet personbilar som transporterades under tredje kvartalet 2021 uppgick till 229 468, vilket är 16,8% färre än samma kvartal förra året (275 735 fordon under tredje kvartalet 2020). På samma sätt visade antalet fraktenheter på alla företagets rutter under tredje kvartalet i år en liten minskning jämfört med samma period 2020, totalt 90 538 enheter (91 578 under tredje kvartalet 2020).

"De tre kvartalen för 2020 respektive 2021 har varit nästan en spegelbild av varandra: medan resultatet för den första delen av tredje kvartalet 2020 blev ganska positivt efter att restriktionerna upphävdes, och andra delen negativt på grund av hotet om en andra våg av Covid-19, så har passagerarsiffrorna för den första delen av Q3 i år varit ganska modest på grund av pågående restriktioner. Först nu i september ser vi ett ökat antal bokningar, säger Tallink Grupps VD Paavo Nõgene i en kommentar.

”Siffrorna är fortfarande långt ifrån vad vi är vana vid att se under ett normalt Q3 innan pandemin, och vi tror inte att vi kommer se några stora ökningar i antalet passagerare före nästa vår eller sommar. Det är tydligt att resebranschen kommer att behöva genomleva ännu en svår höst- och vintersäsong. Nu måste vi därför se till att optimera vår verksamhet för lågsäsongen, och säkerställa att alla våra aktiviteter fram till våren 2022 är så kostnadseffektiva som möjligt.”

För att effektivisera verksamheten tog företaget nyligen beslut om att tillfälligt avbryta trafiken för fartygen Baltic Queen, Silja Europa och Silja Serenade efter jullovet i januari 2022. Silja Europa kommer dock att bedriva ett antal specialkryssningar och charterkryssningar under avbrottet. Pendelfartygen Star och Megastar som trafikerar Tallinn-Helsingfors kommer att börja trafikera på vintertidtabell från och med den 16 oktober 2021 och fram till våren 2022.

För mer information vänligen kontakta:

Erika Janson, kommunikationschef Tallink Silja AB

Tel: 0709901999