Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink och TalTech inleder samarbete om att utveckla smarta fartygslösningar

Tallink Grupp och TalTech inledde idag ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla olika innovativa lösningar för Tallink Grupps fartyg under de närmsta två åren.

Enligt det tvååriga 100 000 Euro-samarbetsavtalet, som undertecknades av ledamot i Tallink Grupps styrelse, Lembit Kitter och TalTechs rektor, Jaak Aaviksoo, kommer samarbetet fokusera på att utveckla smarta bildäckslösningar, vilket skulle anpassas till de smarta hamnlösningar som redan används idag. Innovativ teknik skulle då göra fartygets bildäck och dess hantering mer effektiv.

De förväntade resultaten från det smarta bildäcksprojektet är bland annat den ökade effektiviteten i fartygens drift, minskat behov av arbetskraft för lastning och lossning, vilket gör att arbetskraften kan användas för andra specialuppgifter, samt en minskning av väntetiden för att starta och lossa fartygen.

"Hamnarna runt Östersjön har redan utvecklat eller utvecklar för närvarande flera smarta hamnlösningar för att underlätta incheckningen av fordon, för att styra trafik i hamnar, för att göra processer som involverar fordon automatiserade, och därmed mer effektivt. Tallinns hamn med sina smarta lösningar är utan tvekan en av pionjärerna i regionen. Våra fartyg är viktiga partners och kunder i Östersjöns hamnar och därför är det bara logiskt att vi, tillsammans med de smarta hamnarna, också måste skapa smarta fartyg", säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp, om behovet av ny teknik och utveckling.

"Vår ambition är att vara en partner och en pionjär inom att utveckla smarta lösningar för sjöfarten, både här i Östersjöområdet och globalt. Vårt mål är i första hand att förlänga de smarta hamnlösningar som används av Östersjöns hamnar, till bildäcken på våra fartyg och jag är säker på att vi framgångsrikt kommer att utveckla sådana lösningar de närmaste åren i samarbete med TalTech", tillade Nõgene.

"TalTech är glada över att hjälpa Tallink Grupp i utvecklingen av smarta lösningar, vilket kommer att bidra till att minska väntetiderna innan fartyget avgår och kommer att göra det rutinbaserade vardagssystemet mer automatiserat. Vårt mål är att fokusera på tre huvudämnen under detta utvecklingsprojekt. För det första att automatisera fordonstrafiken. För det andra göra lastningen effektivare. För det tredje, styra passageraren med fordonet till rätt parkeringszon och vägleda passagerare till närmaste utgångar”, säger Jaak Aaviksoo, rektor för TalTech.

"På ena sidan är den smarta bildäckslösning en förlängning av de smarta hamnlösningarna och å andra sidan är det ett bra exempel på hur resultaten av den vetenskapliga forskning som uppnåtts genom samarbete mellan TalTech och företag kan tillämpas i verkliga livet ", avslutar Aaviksoo.

Det tvååriga samarbetsavtalet undertecknades på onsdagen ombord på Tallink Grupps fartyg Silja Europa. TalTechs kompetens från alla sina olika forskningsområden kommer att användas under samarbetet för att uppnå de mål som ställs för projektet och utvecklingsarbetet kommer att få en finansiering på 50 000 Euro per år under de närmaste två åren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link, Communications Director
AS Tallink Grupp
Phone: +372 53042121
E-mail: katri.link@tallink.ee

Daily Lehtmets, Head of Communication and Marketing

TalTech Estonian Maritime Academy

Phone: +372 6135543

E-mail: daily.lehtmets@taltech.ee

Regioner

AS Tallink Grupp är den ledande leverantören av passagerar- och frakttransporter i Östersjöns norra del. Bolaget äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter. Bolaget driver också fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. AS Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2017 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.

Katri Link

Kommunikationsdirektör, Tallink Grupp Talesperson för Tallink Grupp +372 5304 2121