TALLINK SHUTTLE TILLDELAS MSC-CERTIFIERING

Tallink Grupp Shuttle-fartyg Megastar och Star har under slutet av 2017 tilldelats Marine Stewardship Council’s (MSC) Chain of Custody-certifikat för servering av hållbart fångad fisk- och skaldjur. Tallink är världens första rederi att inneha ett MSC-certifikat, världens mest erkända miljöcertifiering för välskött och uthålligt fiske.

I september 2017 tilldelades fem Silja Line-fartyg certifikatet för MSC:s spårbarhetsstandard. Tallink Shuttle-fartygen som trafikerar rutten Tallinn-Helsingfors, granskades under november av ett oberoende verifieringsorgan och därefter tilldelades fartygen certifikatet i slutet av 2017.

Certifikatet är en garanti för att de sju fartygen inom Tallink Grupp som omfattas av certifieringen, endast erbjuder resenärer hållbart fångad fisk- och skaldjur.

Certifikatet är ett värdefullt erkännande av vår strävan mot att reducera den inverkan som våra dagliga aktiviteter kan ha på miljön. MSC-certifikatet är världens mest erkända internationella standard för hållbart fångad fisk- och skaldjur. Att uppnå denna standard är en viktig milstolpe för våra miljövänliga aktiviteter och mål. Vi hoppas att i framtiden kunna utöka certifikatet till alla fartyg inom Tallink Grupp, säger Katri Link, Kommunikationsdirektör på Tallink Grupp.

Vi hoppas att Tallinks bedrift riktar uppmärksamhet till vikten av att använda våra hållbara metoder, samt att andra företag och konsumenter inspireras att tänka på vart fisk- och skaldjur på våra matbord kommer ifrån. För att MSC ska uppnå sina mål är det viktigt att fler företag väljer MSC-märkt fisk- och skaldjur, säger Minna Epps, chef för MSC i östersjöregionen.

MSC-certifikatet har tilldelats följande fartyg inom Tallink Grupp, varav de fyra förstnämnda trafikerar rutter från Stockholm till Finland:

• Baltic Princess
  • Galaxy
  • Silja Symphony
  • Silja Serenade
  • Silja Europa
  • Star
  • Megastar

Marine Stewardship Council (MSC) är en global, icke vinstdrivande organisation som administrerar världens ledande miljömärke för hållbart fiske och spårbara fiskprodukter. Produkter med det blå MSC-märket kan spåras tillbaka till ett hållbart fiske som ett oberoende organ har bedömt mot kriterierna i MSC:s miljöstandard för hållbart fiske. www.msc.org/se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link, Kommunikationsdirektör

AS Tallink Grupp, tel: +372 53047 2121

Katri.link@tallink.ee

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7000 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland. Under 2017 reste 9.7 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter.