Silja Symphony i Höga Kusten

Tallink Silja återvänder till Höga Kusten – och fördubblar antalet sommarkryssningar

Efterfrågan på Tallink Siljas sommarkryssningar har överträffat alla förväntningar och därför släpper bolaget nu fler avgångar till sommardestinationerna Visby och Ystad. Dessutom adderar man en uppskattad sensommarfavorit från ifjol: Härnösand och Höga Kusten.

- Gensvaret på årets inhemska kryssningar har varit fantastiskt. Det tog inte länge innan nyheten med resor till två av Sveriges mest älskade destinationer, Gotland och Ystad med Österlen, var fullbokad. Många kunder har även efterfrågat en repris av förra årets succé, kryssningar med Östersjöns pärla Silja Symphony till Höga Kusten. Vi är därför väldigt glada över att kunna både addera fler avgångar och erbjuda Höga Kusten igen, detta mäktiga världsarv som uppskattades så av våra gäster förra året, säger Ats Joorits, vd för Tallink Silja.

- Det känns fantastiskt att få återse Silja Symphony i Härnösand. Vi står redo att erbjuda alla resenärer en dag fullspäckad med mäktig natur, kultur och allt vår stad har att erbjuda. Att få se världens högsta kustlinje från vattnet under en nästan fyra timmar lång tur inomskärs är hänförande, och jag är glad att fler nu får uppleva det, säger Petra Forsström, näringslivschef på Härnösands kommun.

- Att de första avgångarna redan är slutsålda är mer än vi kunde hoppas på. Nu förbereder vi oss för att ta emot fler av Tallink Siljas gäster och tillsammans har vi tagit fram nya, fantastiskt fina och intressanta utflyktsmål med det bästa från Ystad och Österlen. Det kommer att finnas något för alla, stora som små, säger Marie Holmström, Turistchef Ystads kommun.

- Jag är väldigt glad över att Tallink Silja väljer att utöka antalet kryssningar till oss under sommaren. Vi har utvecklat ett gott samarbete, och att få välkomna våra gemensamma gäster vid ytterligare åtta tillfällen är otroligt värdefullt för Visby, våra näringsidkare och entreprenörer och för hela Gotland. Vi rustar just nu för fullt för att kunna välkomna alla gäster på ett tryggt och omfamnande sätt, säger Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby centrum.

Tallink Silja har implementerat en lång rad åtgärder för säkra resor under pandemin. Hösten 2020 prisades bolaget i Swedish Brand Award för sin hantering av covid-19 ombord på fartygen.

- Smittspridningen går stadigt ner, vilket är glädjande. Vi fortsätter dock att ha fullt fokus på en trygg och säker resa för såväl gäster som vår personal, vilket innebär att alla de säkerhetsåtgärder vi har implementerat sedan ett år tillbaka består, säger Ats Joorits, vd för Tallink Silja.

De 11 nya sommarkryssningarna Stockholm – Visby, Stockholm – Ystad – Visby samt Stockholm – Härnösand, samtliga via Mariehamn på Åland, kommer att äga rum enligt följande:

Visby, två nätter ombord, en dag i Visby: 1, 6, 13 och 20 augusti

Visby, tre nätter ombord, två dagar i Visby: 3 augusti

Ystad och Visby, tre nätter ombord, en dag i Ystad och en dag i Visby: 8, 15 och 22 augusti

Härnösand/Höga Kusten, två nätter ombord, en dag i Härnösand: 11, 18 och 25 augusti

Biljettförsäljningen startar idag 17 juni.

För mer information: Erika Janson, kommunikationschef Tallink Silja 0709 90 19 99