Isabelle

Tallink Silja flyttar fram den planerade trafikstarten till Riga

Återöppningen av rutten Riga-Stockholm som ursprungligen var planerad till den 6 april 2022 har flyttats fram till den 3 juni 2022.

Beslutet att skjuta fram trafikstarten grundar sig i den kraftiga höjningen av det globala bränslepriset och ökade råvarukostnader till följd av det geopolitiska läget. Dessa faktorer gör att det inte är möjligt att på ett lönsamt sätt trafikera Riga-Stockholm under april och maj.

- Vi var fullt förberedda och redo att återöppna linjen den 6 april efter två års uppehåll. Fartyget Isabelle genomgick underhåll i början av året och återgick till sin hemmahamn Riga, försäljningen av biljetter har pågått och den lettiska regeringen meddelade nyligen att majoriteten av de restriktioner som funnits kopplade till covid-19 kommer att tas bort. Allt tydde på att vi nu äntligen nått den punkt då vi kunde återställa sjötrafiken mellan Lettland och Sverige. Nu har vi återigen fått omvärdera våra planer och har fattat beslutet att skjuta fram trafikstarten på denna linje med ett par månader. Vi ser nu istället fram emot att i början av sommaren, lagom till högsäsong, få öppna förbindelsen mellan Riga och Stockholm med full kraft igen, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp i en kommentar.

Tallink Grupp kommer att kontakta alla passagerare som berörs av beslutet och erbjuda dem alternativ för om- eller avbokning.