​Tallink Silja förlänger kryssningar till Höga Kusten fram till och med höstlovet

Efterfrågan på inhemska kryssningar fortsätter vara hög. Efter att de fem inplanerade avgångarna till Höga Kusten och Härnösand under augusti och september sålt slut på rekordtid, släpper Tallink Silja nu ytterligare avgångar – denna gång med sikte på höstlovet och förlängd vistelse på destinationen, men också med möjlighet även för boende i Höga Kusten området att kryssa Härnösand – Stockholm - Härnösand med en dags vistelse i Stockholm under höstlovet.

- Då reserestriktionerna kvarstår i många länder och osäkerheten fortsatt är stor söker många efter resmål i närområdet under hösten, och inte minst inför höstlovet. Höga Kusten är en destination som många svenskar har fått upp ögonen för i sommar och feedbacken från våra gäster hittills har varit fantastisk. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda ännu fler att resa dit med oss och få en fantastisk upplevelse på vägen, säger Marcus Risberg, vd för Tallink Silja.

Tallink Siljas flaggskepp Silja Symphony kommer att trafikera Stockholm – Härnösand under ytterligare fem helger fram till och med höstlovet. Rutten går via Mariehamn på Åland vilket möjliggör taxfreeförsäljning ombord. Efter avgång från Härnösand bjuds resenärerna på en unik möjlighet att uppleva världens högsta kustlinje från vattnet under en nästan fyra timmar lång tur inomskärs, genom Sannasundet till Högakustenbron och Ulvön innan fartyget viker av och seglar tillbaka till Stockholm

- Det är oerhört glädjande att Tallink Silja väljer att förlänga sina kryssningar till oss under hösten. Att få välkomna deras gäster under totalt tio helger är otroligt värdefullt för Härnösands kommun och alla våra näringsidkare och entreprenörer. Hösten är dessutom en fantastisk årstid att upptäcka destination Höga Kusten så vi är mycket glada över att fler nu får möjligheten att besöka vårt vackra världsarv, säger Petra Forsström, näringslivschef på Härnösands kommun.

- Det är extra kul att kryssningarna fortsätter över höstlovet när den så kallade Eldveckan infaller i Höga Kusten. Då kommer det nämligen att brinna lägereldar, bakas tunnbröd och pinnbröd, och våra entreprenörer kommer att bjuda på upplevelser i form av skattjakter och eldiga maträtter. Det kommer kort och gott att finnas en mängd upplevelser för ett minnesvärt höstlov, säger Mia Karlsson, vd på Höga Kusten Destinationsutveckling.

För att kunna välkomna resenärer på ett tryggt och säkert sätt har organisationen Svensk Sjöfart, som Tallink Silja är en del av, antagit en branschstandard med en rad konkreta säkerhetsåtgärder som gäller i både terminaler och ombord på fartygen.

- En trygg resa för såväl våra gäster som vår personal är vår högsta prioritet. Vi har anpassat all verksamhet ombord och infört säkerhetsrutiner som nu är väl inarbetade. Vi fortsätter också att ha ett halverat passagerarantal så att alla ska kunna hålla ett lagom avstånd, säger Marcus Risberg.

- Härnösands kommun och Destination Höga Kusten har arbetat hårt med att anpassa våra verksamheter för att kunna välkomna turister på ett sätt som är säkert för såväl besökare som lokalbefolkningen. Vi känner oss väldigt trygga med alla de åtgärder som både Tallink Silja och vi i Härnösand har vidtagit, säger Petra Forsström.

De adderade kryssningarna avgår från Stockholm den 25 september samt 2, 23, 26 och 29 oktober. De tre sista avgångarna sker under höstlovsveckan och fartyget stannar då ett dygn på plats i Härnösand för att kunna erbjuda fler upplevelser på destinationen. Biljettförsäljningen startar den 10 september kl. 12.00.

För mer information kontakta Tallink Siljas kommunikationschef Erika Janson, 0709 90 19 99 eller näringslivschef i Härnösands kommun Petra Forsström, 070 306 02 19.

Tallink Silja AB är Östersjöns ledande leverantör av passagerar- och frakttransporter och ingår i Tallink Grupp-koncernen. Tallink Grupp äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter och driver även fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2018 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 385 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.