Tallink Silja inför krav på covidbevis för resenärer

Tallink Silja inför krav på covidbevis för resenärer

Från och med 1 december krävs covidbevis för alla passagerare över 18 år som reser med Tallink Silja från Stockholm. Detta för att bidra till att stoppa smittspridningen av covid-19 som nu ökar igen i många länder.

– Tidigare har vi följt myndigheternas rekommendationer, men som pandemin utvecklas just nu har vi beslutat att införa ytterligare en åtgärd för att bekämpa smittspridningen och kunna erbjuda våra gäster en smittsäker resa, säger Ats Joorits, VD Tallink Silja AB.

Transporten av människor och varor med sjöfart är helt avgörande för det svenska samhället. Närmare 90 procent av svensk import och export kommer sjövägen. Tallink Grupp transporterar ett normalår cirka 10 miljoner resenärer på Östersjön, såväl turister som varor och yrkesresenärer transporteras mellan fem huvudstäder i Östersjöområdet, samt ytterligare fyra orter. Att fartygen kan fortsätta trafikera är alltså av yttersta vikt.

- Att vi kraftsamlar för passagerarnas säkerhet och hälsa är det allra viktigaste och jag är stolt att vi nu tar ytterligare ett steg för att smittsäkra våra transporter. Med dessa åtgärder skapar vi tryggare ombordmiljö för våra resenärer och bekämpar smittspridningen, säger Ats Joorits.

Resenärer som åker med något av Tallink Siljas fartyg behöver uppvisa något av följande covidbevis innan ombordstigning:

• Vaccinationsbevis för 2 doser vaccin
  • Intyg över negativt covid-19 test
  • Intyg över att resenären har tillfrisknat från covid-19 under de senaste 6 månaderna

Gäster som redan bokat en resa men saknar covidbevis ges möjlighet till ombokning via kundtjänst. Kontroll av covidbevis införs från den 1 december 2021.