Tallink Silja och Marimekko i nytt designsamarbete

Tallink Silja och Marimekko i nytt designsamarbete

Tallink Silja har den här veckan gått live med ett nytt pilotprojekt där 12 hytter ombord på fartyget Silja Serenade inretts med det välkända finska designhuset Marimekkos produkter. Bland annat kuddar, handdukar och dricksglas från det populära märket kommer att pryda lyxhytterna i Commodore-klassen.

Det finska designhuset Marimekko är ett ikoniskt varumärke som rederiet Tallink Silja har samarbetat med under lång tid, och vars produkter finns i nästan alla finska, och även svenska och estniska, hem. Marimekko är också alltmer populärt bland resenärer från resten av Europa och till och med Asien.

Syftet med pilotprojektet är att ta kundupplevelsen på fartygen till nästa nivå och ge gästerna en än mer ombonad och elegant upplevelse – en känsla av ett lyxigt ”hem hemifrån”. Tallink Silja letar kontinuerligt efter sätt att höja upplevelsen ombord och samarbetspartners som kan hjälpa till att uppnå detta.

"Vi vill att våra kunder ska känna sig som hemma men omhändertagna och bortskämda när de reser med oss, och vi vet att Marimekkos eleganta produkter pryder många av våra gäster hem. Baserat på vårt långvariga samarbete med designhuset var det ett enkelt val att ingå ett nytt samarbete med Marimekko för att ta interiören i våra hytter till nästa nivå. Vi är så glada över att nu kunna presentera resultatet av detta samarbete med våra gäster”, säger Piret Mürk-Dubout, styrelseledamot i Tallink Grupp.

Silja Serenade har totalt 34 hytter i Commodore-klass, varav 12 har balkong och 22 utan balkong. Hytterna ligger på däck 10 och 11.

Tallink Silja och Marimekko har samarbetat under ett antal år. Det senaste samarbetet ägde rum för att fira Silja Lines 60-årsjubileum, då en specialutgåva av Silja Lines kaffemugg designad av Marimekko lanserades. Muggarna används ombord än idag i fine dining-restaurangen Bon Vivant.