Uppvisande av negativt covid-19 test före ombordstigning krävs för passagerare som reser till Finland från 23 februari 2021

Från tisdagen den 23 februari 2021 och tills vidare måste passagerare som reser till Finland med Tallink Silja uppvisa ett negativt covid-19 testresultat eller ett medicinskt intyg som visar att passageraren har haft covid-19 och tillfrisknat från sjukdomen. Detta på grund av nya starka rekommendationer om att införa ett sådant krav som Finlands hälsovårdsmyndighet har utfärdat till alla rederier som trafikerar med passagerarfärjor mellan Finland och grannländerna.

Enligt de nya reglerna godtas ett av nedan två intyg, vilket måste uppvisas för personal vid incheckning i Stockholm samt för den finska gränskontrollen vid ankomsten till Finland:

• negativt covid-19 testresultat (ej äldre än 72h)
  • medicinskt intyg som visar att personen haft covid-19 och tillfrisknat (under de senaste 6 månaderna

Intyget över negativt covid-19 testresultat bör innehålla:

• information om den testade personen
  • information om det laboratorium som utfört testet
  • datum för provtagning (max 72 timmar före ombordstigning)
  • typ av test (PCR eller antigen-test)
  • testresultat (negativt)

Följande testmetoder är godkända som covid-19 test:

• PCR-test, taget inom 72 timmar innan resan
  • PCR-snabbtest, taget inom 72 timmar innan resan
  • LAMP-test, taget inom 72 timmar innan resan
  • Antigentest, taget inom 72 timmar innan resan
  • Antigen-snabbtest, taget inom 72 timmar innan resan
  • Hemtest som används i Sverige

Observera att krav på intyg gäller samtliga passagerare, även finska medborgare som reser till Finland.

Följande personer undantas från kravet på uppvisande av negativt covid-19 test:

• barn som är 12 år och yngre
        • bytesbesättningar för transportmedel
        • besättningsmedlemmar som åker till eller kommer tillbaka från arbetspass
        • lastförare som reser i arbetet

Intyg kommer inte heller att krävas av personer som åker på en kryssning från Finland utan att gå iland i Estland eller Sverige.

Det är viktigt att komma ihåg att denna nya rekommendation är ytterligare en åtgärd för att begränsa spridningen av covid-19. Alla tidigare införda och nu gällande begränsningar (exempelvis relaterade till arbetsresor) gäller fortfarande.

Mer detaljerad information om de nya rekommendationerna från Finlands hälsovårdsmyndighet finns HÄR.

Tallink Silja AB är Östersjöns ledande leverantör av passagerar- och frakttransporter och ingår i Tallink Grupp-koncernen. Tallink Grupp äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter och driver även fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2018 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 385 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.