Acetylsalicylsyra - urgammalt läkemedel med framtiden för sig

Det finns tre stora receptfria, smärtstillande läkemedelsgrupper:  acetylsalicylsyra, paracetamol och ibuprofen. Av dem har acetylsalicylsyra den längsta och mest fascinerande historien. Och kanske den största potentialen för framtiden.

Borde alla ta acetylsalicylsyra mot cancer? Frågan ställs i Dagens Medicins bilaga Cancer från 23 mars. Orsaken till att detta gamla receptfria läkemedel – från början örtmedicin – åter är i ropet, är en vetenskaplig rapport från en brittisk neurolog Peter Rothwell och hans medarbetare. Rapporten har väckt stor uppmärksamhet världen över.

Var femte död i cancer kan förebyggas

Peter Rothwell och hans forskarkollegor har visat att runt vart femte dödsfall i cancersjukdomar skulle kunna förebyggas med en daglig dos acetylsalicylsyra - ASA. Forskarna har lagt ner ett omfattande arbete. Sammanlagt har de gått igenom kliniska studier av 25 570 patienter som tagit ASA i proppförebyggande syfte. Patienter på så låga dagsdoser som 75 mg hade 21 procents lägre risk att dö i cancer. Den ökande risken för mag- och tarmblödningar med ASA betecknar Rothwell som ”förhållandevis låg hos personer i 40-, 50- och 60-årsåldern.”

Svensk expertis positiv, men avvaktande

Dagens Medicins fråga om ASA ska tas som generell cancerprevention, svarar två av tre svenska professorer att Rothwells data är intressanta och mycket spännande, men att ytterligare undersökningar måste göras. En tredje svarar nej, men kan tänka sig att medlet ges till speciella riskgrupper.

Kanske världens äldsta läkemedel

Salicylsyra, som ingår i pilträdets bark, användes som värkmedicin redan för 5 000 år sedan. På 1800-talet återupptäcks, renodlas och förfinas medlet till acetylsalicylsyra och lanseras under namnet som Aspirin. Så småningom upptäcker forskarna att ASA, utöver att ge smärtlindring, även har en proppförebyggande effekt. På senare år visar sig medlet dessutom kunna förebygga tumörsjukdomar.

Spännande fortsättning

- Vad upptäcker de härnäst att det är bra för? Acetylsalicylsyra för smärtlindring är ett medel som vi tandläkare numera inte förskriver så mycket. Andra och nyare medel har tagit över. Men att ASA ser ut att ha positiva effekter vid cancer är naturligtvis av stort allmänintresse. Låt oss avvakta svenska undersökningar som bekräftar Peter Rothwells fynd, säger Calle Hagman, tandläkare Borås

• läkemedel
  • receptfritt
  • acetylsalisylsyra
  • tandläkare
  • cancer
  • calle hagman

• Borås

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.

Följ oss på Facebook!

Calle Hagman