Det kom ett brev från Socialdepartementet

Tandläkare Calle Hagmans öppna brev till regeringens nationelle äldresamordnare rönte en viss uppmärksamhet. Nyligen svarade nationelle äldresamordnaren Eva Nilsson Bågenholm på Calle Hagmans öppna brev.

I sitt brev poängterade Calle Hagman ett stort generellt problem med äldretandvården idag, nämligen att den tandläkare som den äldre personen gått hos innan han eller hon hamnade på ett boende inte får reda på att så skett. Detta medför ett rejält glapp i omhändertagandet innan tänderna uppmärksammas på det nya ”hemmet”.

Det odontologiska omhändertagandet som sker på boenden lämnar för övrigt mycket att önska. Det läggs alldeles för lite tid och intresse på de äldres tänder under deras sista år i livet, vilket ger förödande sönderfall av garnityret då.

- Men detta har Socialdepartementet redan tänkt på, förklarar Nilsson Bågenholm i sitt brev. Tändernas omsorg är tillgodosedd genom att de höga potentaterna frånTandläkarförbundPrivattandläkarna och landstingen på ett tidigt skede varit med i utredningen, kommenterar Calle Hagman, tandläkare i Brämhult och Varberg, och bloggare på callehagman.se/calles-blogg

- Problemet är kanske att medan gräset växer så dör kon eftersom det skulle behöva göras korrigeringar i omhändertagandet omgående. Det skulle kunna ske direkt om de som har ansvaret verkligen brydde sig och såg problemet, avslutar Calle Hagman.

Brevet till Calle Hagman från regeringens nationelle äldresamordnare Eva Nilsson Bågenholm:

"Tack för ditt brev angående äldres tandvårdsproblem.

Regeringen har beslutat satsa 4.3 miljarder kronor på att förbättra vård och omsorg om de mest sjuka äldre under mandatperioden. Syftet är att genom stärkta incitament och förutsättningar främja att kommuner och landsting utvecklar en sammanhållen vård och omsorg om den äldre.

Tandvård och god munhälsa är ett mycket viktigt område för gruppen mest sjuka äldre och tidigt förra året blev jag uppvaktad av några tandläkare som påpekade vikten av att vi också uppmärksammar detta i vårt arbete. Därför kallade vi till en hearing i ämnet och fick en mycket bra bild av läget och också förslag till förbättringar. Deltagande i hearingen var bl.a. ordförandena för Tandläkarförbundet och för Tandhygienistföreningen samt Lars Gahnberg och Inger Wårdh. Vid mötet fanns också ett privat tandvårdsföretag som erbjuder mobil tandvård.

Vi arbetar med kvalitetsregistret Senior Alert i äldresatsningen och där har man nu infört ett område för tand- och munhälsa. Man arbetar med ROAG, Revised Oral Assessment Guide. Detta ser vi som ett viktigt första steg för att uppmärksamma behovet av att de sköra äldre får hjälp och stöd med sin munhälsa. Detta gäller både vid biståndsbedömning och löpande när hemtjänst, hemsjukvård är aktuellt alternativt vid boende på Särskilt boende. Detta är nytt i Senior alert och vi kommer att följa upp och utvärdera om ytterligare åtgärder bör sättas in på detta område.

Vänliga hälsningar

Eva Nilsson Bågenholm