Ta mjölktanden på allvar

PRESSMEDDELANDE 2011-10-20: "Ta mjölktanden på allvar"

Vi minns alla våra mjölktänder och hur vi fick dem ersatta med ”vuxentänder”. Denna rituella övergång från småbarnsåren tar oss in i nästa fas i livet. Men vilken är den mest smärtfria och säkra metoden?

För något år sedan gjorde tandläkarföreningen i Chicago (Chicago Dental Society) en enkät bland sina medlemmar för att få reda på hur de råder sina vuxna patienter att handskas med lossnande mjölktänder hos sina barn.Chicago Dental Society har publicerat en del ganska skämtsamma texter på sin hemsida. Men i dettta äreden var de strikt seriösa.Här är deras tips:

• Lossa tanden. Använd ett stadigt men mjukt tryck för att vicka och vrida på tanden. Att få barnet att tugga på ett äpple kan hjälpa till att få loss den.
  • Bedöva tanden med Xylocain salva om ni har sådan hemma, annars går det bra med glass, istärningar eller en ren näsduk som legat i frysen en stund.
  • Var försiktig med verktyg av olika slag. Undvik ”snöret i dörrhandtaget”, den hör hemma i skämtteckningarnas värld. Välj istället en bit gasbinda och dina fingrar för att dra ut tanden. En tandläkare använder troligen en tång.
  • Distrahera barnet. Berätta om något intressant eller be barnet tänka på något annat. Räkna till ”tre”, men dra tanden redan på ”två”. Ofta är tanden ute innan barnet vet ordet av.

- Tandläkarna i Chicago var överens om att bästa metoden är att låta barnen själva dra ut sina mjölktänder. De känner själva till sin smärttolerans och kommer högst sannolikt att själva pilla loss tanden, säger Calle Hagman, tandläkare i Brämhult och aktiv på egna bloggen callehagman.se/calles-blogg

• mjölktanden
  • mjölktand
  • barn

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.