Vill du investera i en av 00-talets största hits?

Idag blir det möjligt. Svenska musik-fintech startupen Tangy Market låser upp dörren till musikinvesteringsmarknaden. Från och med idag kan vem som helst investera i den ikoniska dubbelguld- och platinabelönade hitlåten 'Come on Over' med superstjärnan Christina Aguilera.

Upphovsrätt inom musik är en långsiktig tillgång. Tjugo år efter releasen genererar poplåten 'Come on over', som blev ett soundtrack för en hel generation, fortfarande royalties.

Tangy Market gör det möjligt för vem som helst att investera i musik genom köp av framtida royalties från artister och låtskrivare. På så sätt får de som äger upphovsrätt i musik en sorts förskottsbetalning på sina framtida royalties, istället för att de behöver vänta i flera år på betalningar.

Enligt UNESCO genererar de kreativa näringarna i storleksordningen 20 biljoner kronor årligen på den globala marknaden, och musikindustrins omsättning beräknas nå över tusen miljarder kronor år 2030. Men det är endast några få superstjärnor och stora företag som delar på majoriteten av intäkterna, och bara en handfull kapitalintensiva spelare tillhandahåller finansieringslösningar för låtskrivare och artister.

Visionen om en hållbar framtid för kultur och konst är ledstjärnan för de kvinnliga grundarna bakom Tangy Market.

"Tangy Market demokratiserar musikinvesteringar så att artister och låtskrivare blir mindre beroende av några få kapitalintensiva spelare, och fans blir inbjudna att aktivt delta på en marknad som de själva stödjer och kan dra nytta av", säger Linda Portnoff, företagets medgrundare och VD med en doktorsexamen inom kulturekonomi och en bakgrund som indiepopmusiker.

Två av låtskrivarna bakom "Come on over", Johan Åberg och Paul Rein, lägger ut andelar av sina framtida royalties på Tangy Market idag. "Jag tycker att det här är ett utmärkt alternativ för hela musikindustrin", säger Paul Rein, en prisbelönt låtskrivare som arbetat med artister som Mandy Moore, Victoria Beckham, Jessica Simpson och naturligtvis Christina Aguilera.

På Tangy Market kan du köpa andelar av så kallade musical assets som kan vara låtar, EP’s, album och kataloger inom olika musikgenrer. Andelarna säljer ut snabbt, det tar bara några minuter upp till några timmar.

Appen lanserades i början av sommaren 2021 och har redan lockat användare från 29 länder.

Vad är Tangy Market?
Tangy Market är en global marknad för musikinvesteringar i form av en app som är öppen för alla. Fans och andra investerare köper andelar av framtida musikroyaltyintäkter för en bestämd investeringsperiod. Artisten eller låtskrivaren får en förskottsbetalning på sina egna inkomster och behåller alla sina rättigheter till musiken.

Hur fungerar det?
Musikens framtida värde i form av royaltybetalningar förutses av en datadriven värderingsmodell som tar hänsyn till både historiska betalningar och framtida potential. Värdet säljs till fans och investerare på Tangy Market. När royaltyn sedan genereras får investerarna betalt.

Hur kan musikinvesterare tjäna pengar på musikinvesteringar?
Musikinvesterare får avkastning på sin investering genom högre royaltyutbetalningar än vad som estimerats initialt, eller från att sälja andelar till högre pris än de köpte för.

Linda Portnoff, grundare och VD
linda@tangymarket.com

LADDA NER TANGY MARKET FRÅN APP STORE ELLER GOOGLE PLAY

TANGY MARKETS PRESSKIT

Subjects

• Music

• trading
  • fintech
  • finance
  • tangy market
  • music
  • riteband

Tangy Market demokratiserar musikinvesteringar och skapar förutsättningar för en mer långsiktigt hållbar musikbransch där kreatörer får större makt över sin musik och ekonomi.

Press contacts

Linda Portnoff