Viktigt forskarstöd för rökfritt Nya Zeeland

I mars 2011 blev Nya Zeelands regering först i världen med att fastställa en tidpunkt då landet med hjälp av ett väl planerat åtgärdsprogram ska vara rökfritt. Året är 2025.

Definitionen på rökfritt är att andelen rökare minskar till under fem procent av befolkningen. Strategin för att nå dit kallas tobacco endgame.

Regeringsbeslutet rekommenderades av en parlamentarisk utredning som granskat tobaksbruket och dess konsekvenser för ursprungsbefolkningen maorierna.

Utredningen kartlade också tobaksbolagens marknadsföring av cigaretter till denna befolkningsgrupp där andelen rökare var 45 procent, mer än dubbelt så mycket som i den övriga befolkningen.

Kraftfulla åtgärder för att rädda tusentals liv var nödvändiga, och de måste gälla hela befolkningen.

Regeringen stöds i den politiska processen av en grupp ledande tobaksforskare i Nya Zeeland som bildat nätverket ASPIRE2025, där aspire står för ”sträva efter” eller” önska”.

Forskarna förser politiker och allmänhet med vetenskapligt baserade fakta kring de åtgärder som införts eller planeras.

De har också närmare undersökt hur människor tolkar begreppet rökfritt. Sådan kunskap är viktig eftersom missförstånd om de utsatta målen riskerar att minska det folkliga stödet, särskilt hos rökare, och därmed minskar politikernas vilja att införa en tillräckligt slagkraftig tobakspolitik.

Ett vanligt missförstånd har varit att rökfritt betyder allmänt rökförbud och stopp för all tobakshandel.

Det folkliga stödet för enskilda åtgärder inom planen för ett rökfritt Nya Zeeland är emellertid starkt.

Till genomförda åtgärder hör bildvarningar på cigarettpaketen, exponeringsförbud på säljställen och årliga höjningar av tobaksskatten med tio procent.

Åtgärder som ligger i parlamentet för avgörande beslut är neutrala cigarettpaket, rökförbud i bilar med barn som passagerare samt förbud för tullfri tobaksförsäljning.

Bland de forskare som ingår i ASPIRE2025 är professorerna Janet Hoek och Philip Gendall från Otagouniversitetet som några dagar befinner sig i Stockholm på inbjudan av svenska Tobacco Endgame – Rökfritt Sverige 2015 för att berätta om de nyazeeländska erfarenheterna och för att också inhämta svenska erfarenheter.

Göran Boëthius

Presskontakt Styrelseledamot och opinionsbildare Tobakspolitik och hälsa 0706425117