Skidåkare njuter av vackra vyer i Tänndalen.

Sveriges största skidområde på ett nytt kort för både längd och alpint

300 kilometer längdskidåkning, 146 nedfarter och 6 alpina anläggningar på ett och samma kort blir nu verklighet i Funäsfjällen. Funäsfjällens Ledbolag, Funäsdalsberget, Ramundberget, Tänndalen, Tännäskröket, Tänndalsvallen och Kappruet går samman och presenterar Fjällpass Kombi - ett nytt gemensamt pass för all längdskidåkning och alla liftar i området.

– Storheten med det här området är just kombinationen av längdskidåkning och alpint, vi är stolta att erbjuda all skidåkning i vinter på ett och samma Fjällpass, säger Annichen Kringstad, verksamhetsledare Funäsfjällens Ledbolag.

De alpina anläggningarna har sedan många år haft ett gemensamt skipass och nu adderas Sveriges bästa spårsystem med 300 kilometer preparerade längdspår för att ge gästen en så bra helhetsupplevelse som möjligt. Funäsfjällen erbjuder längdspår i storslagen fjällmiljö, i dalgångar, över högfjäll och genom björkskogar, dessutom finns här 6 stycken belysta elljusspår.

– Fjällpass Kombi öppnar upp dörren till en mängd storslagna naturupplevelser för våra gäster här i Funäsfjällen. Det här är ett prisvärt alternativ för alla vintersportentusiaster som längtar efter äventyr och vill njuta av den omfattande skidåkningen som Funäsfjällen har att erbjuda, säger Rasmus Bent, VD Tänndalens Fjällanläggning.

Den alpina skidåkningen erbjuder en storslagen kombination med nybörjarvänliga pister, parkskidåkning, varierande offpiståkning, branter som passar tävlingsåkaren, böljande välpistade blå backar och barnområden. Allt i ett område som en normal vinter får fyra-fem meter natursnö.