Kompakt magnetdriven centrifugalpump med hög kapacitet

Tapflos nya magnetdrivna centrifugalpump, CTM, är den första magnetkopplade pumpen som utvecklats av företaget och är första steget i en planerad serie av industriella tätningslösa pumpar.

Ny driftslösning i CTM pumpen

Konstruktionen innehåller bland annat en lösning med fasta respektive roterande bussningar istället för som traditionellt en axel för upphängning av impellern. Lösningen gör att pumpen blir mindre känslig för tryckstötar och enklare och säkrare att demontera och sätta ihop vid service. Detta bidrar tillsammans med konkurrenskraftig prisbild för själva pumpen till en god totalekonomi för användaren.

–   Vi tror att nya CTM blir en storsäljare för oss internationellt då branschen ofta efterfrågar en kompakt pump med hög pumpkapacitet och som dessutom håller ett konkurrenskraftigt pris, säger Håkan Ekstrand, VD på Tapflo AB.

Kontinuerlig drift och kraftiga magneter

Tapflos CTM-pumpar är byggda för kontinuerlig drift och klarar dessutom att torrköras under kortare stunder. Pumpens konstruktion med bland annat få rörliga delar gör att den är enkel att underhålla och mycket driftsäker.

Den magnetiska pumpdriften ger många fördelar, till exempel är CTM-pumpen är helt hermetisk sluten och läcker därför inte några farliga ämnen eller lukt vilket säkerställer en bra arbetsmiljö. Den patenterade lösningen med kraftiga inkapslade magneter ger ett högt vridmoment mellan motor och pump även vid höga temperaturer.

Anslutningarna på pumpen har en utvändig gänga vilket minimerar risken att anslutningen spricker om den dras för hårt, något som annars kan inträffa på pumpar med invändig gänga.

Tapflos nya pumpar som tillverkas i glasfiberförstärkt polypropylen passar bland annat OEM-tillverkare, industrier som kemiprocess-, livsmedels-, fotoframkallnings- och ytbehandlingsindustrin. CTM-pumpen klarar att distribuera vätskor med temperaturer upp till 70 grader Celsius.

Pumpen finns också i en version tillverkad i PVDF-plast som klarar temperaturer upp till 80 grader Celsius.

• Industri, tillverkning

• tätningslösa pumpar
  • hygieniska pumpar
  • industripumpar