Stjärnspäckat samtal under TCS Lidingöloppet On Air 2021

Stjärnspäckat samtal under TCS Lidingöloppet On Air 2021

Den 14 september sändes för andra året i rad TCS Lidingöloppet On Air. Programmet, som direktsändes från en studio i Stockholm, arrangerades av TCS och Lidingöloppet inför TCS Lidingöloppsveckan 24 september - 3 oktober.

Under ledning av programledaren och löpningsentusiasten Kristin Kaspersen, bjöds tittarna på en timme fylld av samtal om hälsa, löpning och träning. Gäster i studion var ishockeylegenden Börje Salming, Lovisa ”Lofsan” Sandström, personlig tränare och träningsexpert, Michel Tornéus, före detta friidrottare som har det svenska rekordet i längdhopp, Charlotta Fougberg, friidrottare inom medel- och långdistanslöpning, Kristina Andersson, näringsfysiolog, känd som expert i TV4 och SVT, samt löpentusiasten Joakim Tillman.

Webbinariet går att se i efterhand här: https://live.twebcast.com/participant/tcslidingoloppet2021

Kristin Kaspersen, som själv är löpningsentusiast, modererade webbinariet som inleddes med ett samtal med ishockeylegenden Börje Salming. Trots att ishockeykarriären ligger på hyllan håller sig Börje i god fysisk form, vilken han upprätthåller genom att kombinera konditions- och styrketräning.

- Jag kör en kombination. Jag ska iväg och köra gym senare och det är viktigt för mig eftersom jag har haft artros i axlarna och har då fått träningstips för hur jag ska träna bort det. Sen går jag mycket powerwalks, för hjärtat och för stimulans, säger Börje Salming.

Börje och Kristin fick senare sällskap av träningsexperten Lovisa ”Lofsan” Sandström. Hon berättade om hur träning bör anpassas utifrån personliga förutsättningar, och att den kan finnas med under hela dagen.

- Vi kan lägga olika värderingar i begreppet ”hälsosam livsstil”, men jag har två stora hjärtefrågor när det kommer till hälsoperspektivet. Det handlar om fysisk aktivitet utomhus. Där kan vi se att människor som upplever ett högt välmående tillbringar mycket tid utomhus och rör på sig samtidigt, säger Lovisa Sandström och fortsätter:

- Sen har vi pausgympa, som handlar om att flera gånger under dagen bryta monotona rörelser, bryta fysisk inaktivitet eller att faktiskt stanna upp om dagen varit fylld med fysisk aktivitet. Pausgympa kan handla om allt ifrån att jobba med axelrörelser, till att rulla ryggraden och jobba med nacken.

Näringsfysiologen Kristina Andersson pratade bland annat om glädjen till mat och hur vi måste ha rätt fokus när det kommer till mat och dess innehåll.

- Socker är ett exempel där vi tar sikte på en liten sak. Det går inte att argumentera för att vi ska äta socker, för stora mängder socker är inte bra. Men en produkt som innehåller mycket socker innehåller ofta väldigt lite näring och då är det kanske det som är problemet med produkten snarare än att den innehåller socker. Jag tycker att vi ska flytta fokuset till att maten ska ge oss någonting. Tänk vad häftigt det är att det jag äter kan göra att jag orkar träna, att min kropp fungerar, att jag kan prestera på Lidingöloppet eller i vardagen, att jag mår bra och känner mig pigg, säger Kristina Andersson.

Inför Lidingöloppet genomförde TCS ett test av olika tekniska produkter för att se om hjälpmedlen kunde förbättra uthållighet, återhämtning och löpteknik. Ulrika Haglund som är en av testdeltagarna har testat ”recovery legs” som ska hjälpa till med återhämtning. Den andra testdeltagaren, Joakim Tillman, var gäst i studion och berättade om en smart skosula som han testat. I sulan finns sensorer som skickar information om personens steglängd och fotnedsättning till en app i telefonen, vilket kan hjälpa löparen att utveckla sitt löpsteg.

Längre in i samtalet mötte vi Sveriges främste längdhoppare genom tiderna, Michel Tornéus och friidrottaren Charlotta Fougberg, med meriter från EM, VM och OS. Charlotta berättade om hur hon laddar upp inför ett lopp, men även om hur hon hanterar utmaningar och motgångar.

- Jag försöker vända det och gå in i mig själv och tänka ”vem är jag och vad gillar jag?”. Jag gillar löpning och det kommer jag inte sluta med bara för att någon beslutat att jag inte får delta i en tävling. Utan jag får fortsätta utveckla mig och sätta nya mål som jag kan sträva mot. Jag vill fortfarande bli mitt bästa jag och fortsätta jobba mot det målet, säger Charlotta Fougberg.

Michel berättade bland annat om hur han försöker fokusera på att ha kul istället för att bara fokusera på prestation. Han delade även med sig av sin nyfunna kärlek till dans i och med hans deltagande i Let’s Dance.

- Det var bland det bästa jag har gjort för mig själv. Att våga utmana mig själv, att testa något nytt och hitta nya sidor hos mig själv. Som idrottare är man van vid att fokusera på en sak, och att det är väldigt seriöst, och att det ska vara på ett specifikt sätt. Att då slängas ut i ett helt annat sammanhang, att våga visa känslor i TV och våga dansa – för mig var det väldigt helande och lärorikt att se andra sidor av mig själv. Min nya grej är att våga testa och utmana mig själv för att se vad jag kan göra, säger Michel Tornéus.

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 50 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster- och lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har närmare 510 000 högutbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 22,2 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2021 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden

TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag 17 500 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste tolv åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till Europas ”Top Employer” två år i rad.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm