TCS har de nöjdaste kunderna i Europa – för nionde året i rad

TCS har de nöjdaste kunderna i Europa – för nionde året i rad

Tata Consultancy Services (TCS) har rankats som nummer ett för kundnöjdhet i Europa visar en oberoende undersökning av Whitelane Research. Respondenterna i undersökningen är personer i ledande positioner (CxO:er) på de största IT-köpande företagen i regionen.

Whitelane Researchs 2021/2022 IT Sourcing Study är baserad på svar från 1 800 CIO:er och seniora beslutsfattare i tolv europeiska länder. Undersökningen täckte över 4 000 unika IT-sourcing-relationer för att bedöma tjänsteleverantörer över nio olika KPI:er (Key Performance Indicators), inkluderande tjänsteleverans, relation till kund, affärsmässighet och transformation.

TCS har nått toppositionen inom kundnöjdhet för nionde året i rad, med en totalpoäng på 84 procent. Som en jämförelse landade branschgenomsnittet på 75 procent. Dessutom har TCS utökat sitt försprång över sin närmaste konkurrent med fyra procent, vilket kan jämföras med ett försprång på en procent i föregående års undersökning.

TCS visade starka resultat inom flera områden:

• KPI: Toppade rankingen i molnkompetens och kvalitet i tjänsteleverans; var bland de tre bästa inom innovation, affärsförståelse, kontohantering och avtalsflexibilitet.
  • IT-domän: Nummer ett inom alla IT-domäner – applikationsutveckling, underhåll och testning; datacenter, hanterad infrastruktur och hosting; samt slutanvändartjänster.
  • Årligt kontraktsvärde: Nummer ett i kundnöjdhet för både stora och små kontrakt (årsvärde på mer respektive mindre än fem miljoner euro).
  • Bransch: Nummer ett inom finansiella tjänster, energi och allmännyttiga tjänster samt transport och logistik

Sapthagiri Chapalapalli, chef, TCS Europe, säger: "Det är mycket glädjande att kunder över hela Europa har rankat TCS som nummer ett i kundnöjdhet för nionde året i rad. Genom att utöka vårt försprång har vi återigen bevisat att vi är den måldrivna, motståndskraftiga och anpassningsbara partnern som våra kunder litar på i sin tillväxt och sina transformationsresor. Vi är mycket tacksamma mot våra kunder för deras förtroende för oss, vilket i sin tur motiverar oss att öka våra åtaganden genom innovation, transformation och genomförande.

”Pandemin har försatt världen och flygbranschen i en djup kris”, säger Charlotte Svensson, Executive Vice President & CIO, SAS. ”Flygbolagen var bland de första att stänga ner sin verksamhet och kommer troligtvis att vara bland de sista att återgå till normal verksamhet igen. Under krisen har TCS visat att de verkligen är en partner till SAS, som stöttar och driver på vår utveckling genom att få en ännu större del av våra leveranser.”

Jeff Loos, chef för inköp, Whitelane Research, säger: "Detta är nionde året i rad som Tata Consultancy Services har rankats i topp baserat på svar från företagsledare som verkar på flera europeiska marknader. I varje projekt som TCS är involverat i visar deras dedikerade team ett oöverträffat fokus på innovation och kundnöjdhet, vilket har hjälpt företaget att bli den mest pålitliga IT-tjänsteleverantören i Europa. Att upprätthålla en sådan hög kundnöjdhetspoäng – särskilt under ytterligare ett år av utmaningar relaterade till att arbeta i en pandemi – är en stor prestation som förtjänar att firas.”

TCS har varit verksamma i Europa sedan 1975 och hjälper idag ledande europeiska kunder att driva sina tillväxt- och transformationsinitiativ. Företaget tillhandahåller för närvarande tekniska lösningar och produkter till mer än 350 kunder över hela regionen. TCS har cirka 15 500 medarbetare i 21 europeiska länder och har för avsikt att anställa fler lokala medarbetare över hela Europa. Företaget har som mål att vara en hållbar, ändamålsdriven verksamhet som är förankrad i samhället.

Utöver att publicera dess årliga Europarapport, publicerar Whitelane Research även enskilda specifika rapporter per land under hela året och är också värd för evenemang över hela Europa.

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 50 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster- och lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har närmare 560 000 högutbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 22,2 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2021 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden

TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste tolv åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige nio år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm