Gå direkt till innehåll
De nordiska kunderna rankar TCS högst för tolfte året i rad i Whitelane Researchs årliga kundundersökning

TCS har nöjdast IT-kunder både i Norden och Sverige

Med en kundnöjdhet på 85 procent rankas TCS återigen som nummer ett bland it-tjänsteleverantörerna i Norden, enligt Whitelanes undersökning

TCS rankas högst bland it-tjänsteleverantörerna även i Sverige och delar i år förstaplatsen med LTI, där båda företagen fått 87 procent i generell kundnöjdhet

Stockholm, 26 mars, 2021: De nordiska kunderna har för tolfte året i rad rankat Tata Consultancy Services (TCS) högst i Whitelane Researchs årliga kundundersökning. I undersökningen utmärker sig TCS i kategorier så som proaktivitet, innovation och kvalitet på tjänsteleverans. Även de svenska kunderna ger TCS toppbetyg och företaget delar i år förstaplatsen med LTI. Undersökningen omfattar 28 IT- och molnleverantörer som utvärderats av över 350 av de största IT-köparna i Norden.

”Pandemin har försatt världen och flygbranschen i en djup kris,” säger Charlotte Svensson, Executive Vice President & CIO, SAS. ”Flygbolagen var bland de första att stänga ner sin verksamhet och kommer troligtvis att vara bland de sista att återgå till normal verksamhet igen. Under krisen har TCS visat att de verkligen är en partner till SAS, som stöttar och driver på vår utveckling genom att få en ännu större del av våra leveranser.”

I Norden har TCS rankats som nummer ett i fem av de nio KPI:erna och har i dessa minst 9 procent högre ranking än genomsnittet. Hela 72 procent (10 procent högre än genomsnittet) ansåg att TCS är bäst på att proaktivt ta fram och föreslå nya idéer för att göra samarbetet mer framgångsrikt. TCS rankas även som nummer ett när det kommer till att driva innovation med hjälp av nya tekniker och lösningar (71 procent). Undersökningen visar också att TCS hamnar högst vad gäller kvalitet på tjänsteleverans (83 procent), prisnivå (86 procent) och flexibilitet inom avtal (85 procent).

”TCS har lyckats öka sin ledning i en tid då distansarbete blev standard nästan över en natt. Det är en anmärkningsvärd prestation och en bekräftelse på det stora förtroende kunderna har för TCS, liksom engagemanget hos dess medarbetare,” säger Jef Loos, Head of Sourcing, Whitelane Research. ”TCS har visat vad de kan uppnå genom att ständigt anpassa sig efter marknadens behov. Återigen höjer TCS ribban för IT-tjänster i Norden.”

Den generella kundnöjdheten för TCS i Sverige uppgår till 87 procent, vilket innebär att TCS hamnar på en delad förstaplats med LTI i denna kategori. Enligt undersökningen är de tre främsta drivkrafterna för att outsourca IT-driften i Sverige att reducera kostnader (70 procent), att uppnå bättre skalbarhet för att möta affärsmålen (70 procent) och att få tillgång till resurser och kompetens (58 procent).

”TCS medarbetare har fortsatt visa ett starkt engagemang och leveranssäkerhet, något som hjälpt våra kunder att bedriva sin verksamhet genom pandemin. Att våra kunder är nöjda med det vi levererar och att vi kan erbjuda flexibilitet under förändrade omständigheter är viktigt för oss” säger Avinash Limaye, Regionchef för TCS i Skandinavien. ”Jag känner mig inte bara oerhört glad utan även ödmjuk inför att TCS återigen hamnar på första plats i Whitelanes undersökning, inte bara i Sverige utan i hela Norden. Det är en fantastisk bekräftelse från våra kunder, till våra medarbetare.”

TCS har funnits i Norden sedan 1991 och samarbetar för närvarande med en rad ledande svenska företag. Tidigare i år tilldelades TCS Sverige utmärkelsen Top Employer för åttonde året i rad.

Den nordiska kundundersökningen, som är utförd av de oberoende organisationerna Whitelane Research och PA Consulting, undersöker mer än 700 unika IT-sourcingrelationer och över 700 moln-sourcingrelationer, som innehas av över 350 deltagare från de största IT-köparna i Norden. Detta gör undersökningen till den mest omfattande hittills med över 1400 utvärderade kontrakt.

För ytterligare information, läs Whitelane Researchs rapport på: https://whitelane.com/nordics-2021/