Fotograf: Håkan Sanchis

Pressmeddelande -

TCS möjliggör inköp av innovativ teknik för att underlätta barns sjukhusvistelse

Tata Consultancy Services (TCS) har med sin senaste donation på 170 000 SEK skänkt totalt 600 000 SEK till ett av Sveriges större barnsjukhus. Donationen är en del i ett långvarigt initiativ i att underlätta barns sjukhusvistelse.

Pengarna används till innovativa, tekniska lösningar såsom interaktiv projektorvägg, sinnesrum och ljudkuddar, vilket underlättar barnens vistelse på sjukhuset, något som TCS vill uppmärksamma idag på ”Barn på sjukhusdagen”.

STOCKHOLM | 6 april, 2020
: Tata Consultancy Services (TCS) har för fjärde året i rad gjort en donation till förmån för Astrid Lindgrens Barnsjukhus vid Karolinska Universitetssjukhuset. Donationspengarna samlas in i samband med TCS Lidingöloppet, där TCS är titelsponsor.

Tidigare donationer har hjälpt barnsjukhuset att köpa tekniska hjälpmedel som underlättar barnens vistelse på sjukhuset. Bland annat har man installerat ett så kallade sinnesrum och en interaktiv projektorvägg på sjukhusets lekterapiavdelning.

Med hjälp av årets donation kan sjukhuset använda modern och interaktiv teknik för att att göra en av sjukhuskorridorerna levande och spännande för barnpatienterna, samt nya ljudkuddar som hjälper barn lyssna på musik eller sagor.

Avinash Limaye, Sverigechef på TCS säger: ”Vi är oerhört stolta över samarbetet med Astrid Lindgrens Barnsjukhus och det är med stor glädje vi skänkt ytterligare 170 000 kr till sjukhuset. Vi hoppas att vårt bidrag kan bidra till att skapa glädje för de barn som behöver vård såväl som för deras familjer."

Svante Norgren, temachef Barn- och kvinnosjukvård på Astrid Lindgrens Barnsjukhus, uppskattar TCS stöd till sjukhuset: "På Astrid Lindgrens Barnsjukhus behandlar vi dagligen svårt sjuka barn. Tack vare de lekfulla omgivningarna och de många olika aktiviteter som finns tillgängliga har barnen närmare till skratt. De donationer som TCS givit till sjukhuset har hjälpt oss att ge hundratals sjuka barn ett viktigt stöd till ett normalt liv."

En stor del av TCS ägs, via Tata Sons, av stiftelser där målet är att att stödja bland annat hälsa, utbildning, konst och kultur. Läs mer om Tata Sons här - https://www.tata.com/business/tata-sons