TCS rankas som ett av de fyra starkaste varumärkena i världen inom IT-tjänster

TCS rankas som ett av de fyra starkaste varumärkena i världen inom IT-tjänster

• Ökar sitt varumärkesvärde med över 1 miljard dollar 2013.
  • Ett av endast tre bolag i branschen med rankningen AA+.

Stockholm, 11 mars 2013: Tata Consultancy Services (TCS) (BSE: 532540, NSE: TCS) är en ledande leverantör av IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar. Företaget meddelar i dag att varumärket under 2012 ökade i värde med 1,18 miljarder dollar, en ökning med 28,9 % som tar det förbi 5-miljardersstrecket. Företaget behåller även sin position som ett av de fyra värdefullaste varumärkena i världen inom IT-tjänster i en rankning av Brand Finance, en världsledande aktör inom varumärkesvärdering. Brand Finance värderar världens ledande företags anseende, image och immateriella egendom i dollar. Deras varumärkesvärderingar granskas regelbundet av ledande revisionsbyråer, godkänns av olika tillsynsmyndigheter och används av ledande internationella varumärken som en måttstock för sina resultat.

– TCS fortsätter att leverera marknadsledande resultat med både ekonomiska och varumärkesrelaterade mått mätt. Den snabba utvecklingen och erkännandet på global nivå av vårt varumärke vittnar om hur engagerade och entusiastiska våra över 260 000 medarbetare är. Som ”varumärkesambassadörer” fortsätter de att garantera en kundupplevelse som är branschledande, vilket stärker företagets anseende och varumärke ytterligare på den globala marknaden, säger N. Chandrasekaran, vd för TCS.

TCS har gjort sig ett namn inom IT-tjänstesektorn för att leverera affärsresultat, leda förändringsarbete och arbeta tillsammans med kunden. Företaget har satsat mycket på att öka varumärkets närvaro över hela världen genom en rad prisbelönta aktiviteter. Nyligen fick TCS ta emot utmärkelsen ITSMA Diamond award för mycket bra global marknadsföring och kommunikation. BiTC har gett dem rankningen Platina plus globalt i Corporate Responsibility Index. Dessutom har TCS medarbetarvarumärke blivit erkänt genom en mängd certifieringar, och företaget och dess vd har under 2012 fått ta emot flera ledarskapspriser.

TCS fortsätter även att stärka sin position i Norden. Nyligen rankades man för tredje året i rad som bäst på kundnöjdhet bland tjänsteleverantörer i Norden i en undersökning av KPMG/EquaTerra.

– TCS har gjort sig känt som en engagerad leverantör av IT-tjänster i de nordiska länderna. Nyligen tecknade företaget långsiktiga samarbetsavtal med TDC och Nokia, vilket speglar företagets fokus på kvalitetstjänster och vårt engagemang i Norden, säger Amit Bajaj, regionchef för Norden och Baltikum.

TCS verksamhet i Norden omfattar över 4 500 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark och på Island som levererar tjänster till ledande nordiska företag, som Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS och SAS.

– TCS varumärke fortsätter att snabbt stiga i värde, och företaget befäster sin position som ett av de fyra stora varumärkena inom IT-tjänster. Företagets engagerade arbete med varumärkesrelaterade aktiviteter, som kundengagemang, samhällsutveckling, sponsring och medarbetarnöjdhet, har gett det en plats i den elitklubb som bara rymmer tre varumärken med rankningen AA+ inom IT-tjänster, säger David Haigh, Brand Finances vd och grundare.

– Ett exempel som innehåller alla dessa aspekter är TCS Amsterdam Marathon där TCS engagerade över 1 200 kunder och medarbetare och samlade in 115 000 euro till kampen mot cancer. Evenemanget gjorde 145 000 personer medvetna om TCS, vilket motsvarar nästan 20 procent av Amsterdams befolkning.

TCS är dessutom den enskilt största bidragande delen av det övergripande varumärket Tata som nu rankas som världens trettionionde mest värdefulla varumärke med ett totalt värumärkesvärde på 18,17 miljarder dollar.

Brand Finances tio bäst rankade globala IT-tjänstföretag kan du se här:

Läs mer om Brand Finance på www.brandfinance.com och om deras metodik på http://brandirectory.com/methodology.

Brand Finances rankning av globala IT-tjänstföretag kan du se här:

Mediekontakter:

Globalt

pradipta.bagchi@tcs.com

Europa & Storbritannien

abhinav.kumar@tcs.com

ashish.babu@tcs.com

+32 22821927

Indien

h.ramachandra@tcs.com shamala.p@tcs.com

USA/Kanada:

m.mccabe@tcs.com

Stillahavsasien

sean.davidson@tcs.com

Om Tata Consultancy Services (TCS)  Tata Consultancy Services (TCS), är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT-tjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd av marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 263 000 högutbildade IT-konsulter i 44 länder. Företaget omsatte 10,17 miljarder dollar under räkenskapsåret som avslutades 31 mars 2012 och är listat på både National Stock Exchange och Mumbai-börsen i Indien. Mer information finns på www.tcs.com

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm