Gå direkt till innehåll
TCS-undersökning: Mer än hälften av chefer inom ekonomi och finans misslyckas med kortsiktsprognoser

Pressmeddelande -

Rapporten 2021 Global Financial Leadership Study från Tata Consultancy Services visar bland annat att många chefer inom ekonomi och finans tar beslut utifrån intuition i stället för analys

Stockholm, 18 november 2021: Tata Consultancy Services (TCS) har publicerat en rapport baserad på en global undersökning bland 750 chefer inom ekonomi och finans. Enligt rapporten medger dessa att de förlitar sig på instinkter snarare än på data och att detta leder till felaktiga prognoser – något som visat sig än vanligare under den pågående pandemin.

I undersökningen uppger 50 procent av de svarande att de konsekvent misslyckas tillhandahålla kortsiktsprognoser, eller att prognoserna innehåller betydande fel. Dessutom menar endast 54 procent att deras team har tillräcklig förmåga att bedöma risk. Dessa chefer säger att deras finansiella planering och prognoser till 43 procent (i snitt) bygger på intuition i stället för på analys.

En liten grupp av chefer visar dock vägen framåt. TCS kallar dem i studien för finansiella ”trendsättare”. Gruppen utgör endast 6 procent av alla svarande och utmärker sig genom mognare digitala kompetenser, ett mer agilt arbetssätt, samt större användning av AI och maskininlärning. Trendsättarna investerar även mer i den typ av kompetens inom finansiell planering och analys som ska framtidssäkra deras respektive verksamheter inför kommande förändringar.

Trendsättare leder tydligt vägen inom agila arbetssätt, effektivitet och investeringar, medan övriga (“följare”) försöker hålla jämna steg:

• 9 av 10 trendsättare (91 %) säger att de snabbt kan omfördela resurser när affärskraven förändras. Mindre än hälften (48 %) av följare säger samma sak.
  • 78 procent av trendsättare anser att de på ett effektivt sätt kan ta fram budgetar, jämfört med endast 43 procent av följare.
  • 83 procent av trendsättare säger att de planerar att öka investeringar i kompetenser kopplade till artificiell intelligens och maskininlärning nästa år, jämfört med 55 procent av följare.

Tillkortakommanden kopplade till finansiell planering och prognoser leder nu till att verksamheter över lag ökar sina investeringar i teknik:

• 69 procent av alla svarande säger att de planerar att öka investeringar i molnbaserade system de kommande 12 månaderna; 63 procent säger att de redan ökat investeringar i sådana system under det gångna året.
  • 67 procent planerat att öka investeringar i data och analys under det kommande året; 61 procent säger att de redan gjort detta under de senaste 12 månaderna.

Avinash Limaye, regionchef för TCS i Norden, säger: ”I dag, mer än någonsin, bär chefer inom ekonomi och finans många hattar – från krischef till tillväxtansvarig. Om de lyckas gasa och göra det mesta av sina digitala investeringar och insikter, kommer de hjälpa sina verksamheter att bli mer agila, skalbara och proaktiva – och i slutändan redo att ta sig an vilka utmaningar och möjligheter de än ställs inför.”

Rapporten 2021 Global Financial Leadership Study bygger på en undersökning bland 750 chefer inom ekonomi och finans på företag med årliga omsättningar på 5 miljarder amerikanska dollar eller mer. Företagen är verksamma inom en rad sektorer, inklusive energi, hälso- och sjukvård, turism, teknik, försäkring, finans, och tillverkning. Deltagarna i undersökningen är verksamma på företag i USA, Storbritannien, Tyskland, Kanada, Nederländerna, Schweiz, Australien, Indien och Japan.

Rapporten har tagits fram av TCS Thought Leadership Institute, som bedriver forskning för att hjälpa verksamheter att ställa om till långsiktig, hållbar tillväxt. Den innehåller databaserade rekommendationer för att hjälpa framtidsfokuserade chefer inom ekonomi och finans med strategiutformning, så att deras verksamheter kan nå starkare resultat.

För att läsa hela rapporten och få mer information, besök https://on.tcs.com/gfls

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 50 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster- och lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har närmare 530 000 högutbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 22,2 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2021 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden

TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag 17 500 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste tolv åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till Europas ”Top Employer” två år i rad.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm