Utblick: Digitalisering November

Utblick: Digitalisering November

PostNord förutspår förseningar med roboten ‘Egil’

Logistikbranschen möter allt större förändringar i och med den digitala utvecklingen. För att förbättra sina tjänster arbetar PostNord med olika digitala lösningar som ska göra det enklare att upptäcka fel. I lastbilarna har man bland annat installerat sensorer som kan spåra distributionen, samtidigt som IoT-lösningar hjälper företaget att förutspå underhålls- och renoveringsbehov på lagren. Den största förändringen är utvecklingen av roboten ”Egil” som övervakar datatransaktioner i realtid. ”Egil” söker efter mönster i datan och ger signaler om eventuella förseningar innan de faktiskt uppstår. ”Egil”, som är designad av Tata Consultancy Services, befinner sig fortfarande i utvecklingsstadiet, men förhoppningen är att roboten ska kunna identifiera och eliminera problem innan de uppstår, gällande alltifrån förseningar, till beräkningar på när kunden kommer göra sin nästa beställning, till att förutspå bedrägerier. Läs mer om ”Egil” här: http://digitaldirections.com/predicting-delays-ai-tech-helps-postnord-deliver-customers/

Drönarna som revolutionerar det nordiska skogsbruket

Drönare, som tidigare främst användes inom den amerikanska militären, har nu börjat användas i allt fler branscher. En av dem är skogsbruket. I Finland där 20 % av exportinkomsterna kommer från skogsindustrin har man börjat använda drönare för att räkna och mäta trädarter på väsentligt kortare tid än tidigare. Med hjälp av drönarna har skogsföretag lyckats minska tidsåtgången med två tredjedelar. TCS egen deep-learning-algoritm analyserar och bedömer drönarbilderna från de finska skogarna med 95 % träffsäkerhet. I nuläget kan algoritmen identifiera trädets diameter, vilket gör det möjligt för den att räkna antalet träd men algoritmen utvecklas nu så att den i framtiden ska kunna se skillnad mellan olika trädarter. Det innebär att de finska skogsindustrierna nu enklare kan beräkna hur många träd som kan avverkas, och hur många man kan lämna för framtida bruk. Läs mer om drönarna i det finska skogsbruket här: http://digitalempowers.com/drones-revolutionising-way-forests-managed/

TCS på plats under Slush

Slush, det självklara samlingseventet för start-ups världen över, går av stapeln i Helsingfors i slutet på november. Även TCS är traditionsenligt på plats där talarna diskuterar och analyserar alltifrån hyperconnectivity till AI och anordnar ett eget Start-Up-event där flera företag får möjlighet att pitcha sina idéer till expertpaneler. Läs mer om TCS Slush-Experience här: https://www.tcs.com/tcs-slush-experience-2017

För mer information, kontakta:

Mattias af Geijerstam,
Director of Communications, TCS, Nordic Region
Mattias.afgeijerstam@tcs.com
+46(0)72 39 89 188

Om TCS Norden

TCS™ etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 9 000 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark, och levererar en konsultledd, integrerad portfölj av IT-tjänster genom sin unika Global Network Delivery ModelTM. Med researchbaserade kundlösningar utvecklade i TCS globala Innovation Labs, har TCS ett strategiskt fokus på värdeskapande och en stark agenda inom digital transformation, vilket i grunden gör TCS till det självklara valet för nordiska företag som söker digitala lösningar. Dessutom har TCS under de senaste åtta åren konsekvent rankats som nummer ett i flera nordiska undersökningar om kundnöjdhet inom IT. År 2017 tilldelades TCS certifikatet Top Employer in Europe av Top Employers Institute för femte året i rad, varav Sverige, Norge Danmark och Finland var bland de marknader där TCS utsågs som nummer ett.

Om Tata Consultancy Services

TCS är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde till globala verksamheter och garanterar en säkerhetsnivå som ingen annan aktör kan matcha. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT, BPS-, infrastruktur, ingenjörs- och försäkringstjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd på marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 353 000 högutbildade IT-konsulter i 45 länder. Bolaget omsatte 16,5 miljarder dollar under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2016 och är listat på både BSE Limited och National Stock Exchange of India Limited. Mer information finns på www.tcs.com.

Följ TCS på Twitter.

Prenumerera på ett RSS Flöde av TCS pressmeddelanden.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm