Ministerbesök i Dallas Tower, Solna

Bostadsministern besökte TB-Gruppens och Fabeges bostadsprojekt Dallas Tower

Dallas Tower i Solna och Akademiska Hus projekt Remus utgjorde mötesplats när infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsons träffade Fastighetsägarna, Akademiska Hus, Fabege och TB-Gruppen för samtal kring konvertering av kommersiella fastigheter till bostäder.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson besökte nyligen två bostadsprojekt där kommersiella lokaler konverteras till bostäder. Det ena projektet var TB-Gruppen och Fabeges gemensamma projekt Dallas Tower i Solna, som färdigställdes våren 2022. Dallas Tower är en före detta kontorsskrapa på 17 våningar som uppfördes i anslutning till Råsunda fotbollsstadion på 1980-talet. Idag rymmer huset 134 bostadsrätter och flera gemensamhetslokaler, såsom lounge, bio, bastu och gym.

Vid besöket redogjorde TB-Gruppens Clas Lerander och Fabeges Stefan Dahlbo och Charlotte Liliegren för de utmaningar och möjligheter som finns vid konverteringsprojekt, och vilka regelförändringar som skulle kunna möjliggöra fler liknande projekt.

-Att skapa attraktiva bostäder i en befintlig kontorsskrapa innebär fler utmaningar och ett större risktagande jämfört med nyproduktion, säger Clas Lerander, projektutvecklingschef på TB-Gruppen. I Dallas Tower har vi kunnat ta vara på den unika byggnaden genom spännande planlösningar och generösa gemensamma utrymmen, vilket skapar stora kvaliteter för de boende i huset. Men kravet på att resultatet ska motsvara nybyggnad innebär stora begränsningar, vilket hindrar många utvecklare från att ta sig an konverteringsprojekt. Det finns stora hållbarhetsvinster att göra genom att återanvända befintliga byggnader istället för att riva och bygga nytt, konstaterar Clas Lerander.

I början av september meddelade Andreas Carlson att regeringen ger en bonus till landets kommuner för att stimulera och uppmuntra förändring av detaljplaner i syfte att konvertera kommersiella lokaler till bostäder.
-I många fall tar detaljplaneprocessen mycket lång tid, vilket försvårar och ibland till och med omintetgör konverteringsprojekt, säger Clas Lerander. Effektivare processer men även större flexibilitet när det gäller bedömning av mindre avvikelser från befintlig detaljplan skulle innebära att fler projekt som Dallas Tower kan genomföras.

Clas Lerander, projektutvecklingschef TB-Gruppen
clas.lerander@tb.se, 070-377 26 70