Kvarteret Lindormen, Uppsala. Foto: Newsec

TB-GRUPPEN FÖRVÄRVAR ”KARAMELLFABRIKEN” - ANRIKT KVARTER I CENTRALA UPPSALA

TB-Gruppen förvärvar tre fastigheter i centrala Uppsala och övertar därmed det pågående detaljplanearbetet för kvarteret Lindormen.
-Kvarteret passar oss perfekt, säger Marcus Lerander, vd på TB-Gruppen. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla komplexa fastigheter som Karamellfabriken och kommer lägga stor vikt vid både bevarande och nyskapande.

Kvarteret Lindormen
De tre fastigheterna är belägna mitt emellan Linnéträdgården och Fyrisån och inrymmer idag bostäder, handel och restauranger med en total uthyrningsbar yta om drygt 2 000 kvm. Kvarteret har anor från 1600-talet och är idag en av Uppsalas få bevarade låga trähusmiljöer.
-Att utveckla området kräver varsamhet om den känsliga kulturmiljön, samtidigt som byggnaderna skall motsvara dagens krav på modern funktion, fortsätter Marcus Lerander. Vi ser fram emot att ge nytt liv åt kvarteret i form av fler trivsamma bostäder och levande bottenvåningar. Läget kan inte bli bättre, med kvällssol mot Fyrisån och närheten till det charmiga handelsstråket längs Svartbäcksgatan, mitt i hjärtat av Uppsala.

Stor erfarenhet av stadsutveckling
TB-Gruppen, med kontor i Alingsås, Knivsta och Stockholm, har med sina 50 år i branschen lång erfarenhet av stadsutveckling. I gruppen finns bolag verksamma inom både bygg, bostadsutveckling, kommersiell utveckling och fastighetsförvaltning.
-Oavsett om det handlar om en helt ny stadsdel, som vårt pågående bostadsprojekt i Södra Värtan, eller om det handlar om att förädla befintliga kvarter, så vet vi av erfarenhet att de bästa resultaten kommer ur samverkan fortsätter Marcus Lerander. De tidigare ägarna till Karamellfabriken har gjort ett fint arbete med att förbereda en utveckling av fastigheterna. Vår ambition är att, i nära dialog med Uppsala kommun, ta tillvara kvarterets unika karaktär och samtidigt tillföra nya kvaliteter.

Newsec har varit säljrådgivare i affären.

Marcus Lerander, vd TB-Gruppen, 070-604 40 03, marcus.lerander@tb.se

TB-Gruppen är en privatägd bygg- och fastighetskoncern som utvecklar, förädlar och bygger kommersiella fastigheter och bostäder i Göteborgsregionen och Stockholm/Uppsala, dels för försäljning, dels för långsiktigt ägande med egen förvaltning. Bolagen inom gruppen omsätter 1,1 miljarder kronor och sysselsätter 275 personer.