Vy från Björkkällevägen. Här planeras för småskalig bebyggelse och lokala lösningar med fokus på hållbarhet och levande landsbygd.

TB-Gruppen förvärvar ytterligare 10 hektar mark i Knivsta för bostadsutveckling

TB-Gruppen har förvärvat fastigheterna Vrå 1:60, Ekeby 1:163 och 1:164 i Alsike, Knivsta kommun. Den sammanlagda tomtarean uppgår till ca 10 hektar och här planeras för ett hundratal nya bostäder.

För ett år sedan tillträdde TB-Gruppen den ca 5 hektar stora fastigheten Vrå 1:64 i Knivsta efter att detaljplanen Lilla Brännkärrsskogen vunnit laga kraft. Här pågår redan de första bostadsprojekten, Brf Skogshusen med 22 bostäder och Brf Stenbrottsskogen med 14 bostäder, som samtliga är sålda. I dagarna fullbordades överenskommelsen om fastighetsförvärv då ytterligare tre fastigheter om totalt 10 hektar tillträddes. Marken ligger inom prioriterat utvecklingsområde för kommande bostadsbebyggelse enligt Knivsta kommuns gällande översiktsplan. TB-Gruppen har tagit fram ett koncept för en småskalig, modern och hållbar ekoby som på sikt kan komma att innehålla ca 120 bostäder, ett bycentrum, gemensamma ytor för stadsnära odling, förskola och trygghetsboende.
- Vi märker ett stort intresse för bostäder i området och ser fram emot det kommande utvecklingsarbetet i nära dialog med Knivsta kommun och närboende, säger Lars Kylin, vd på TB-Gruppen Bostad i Knivsta.

Säljare till fastigheterna är Stefan Larsson samt Ann-Stin och Curt Thärnström.

Lars Kylin, vd TB-Gruppen Bostad, 070-377 20 78, lars.kylin@tb.se

TB-Gruppen är en privatägd fastighetskoncern som utvecklar, förädlar och bygger kommersiella fastigheter och bostäder i Göteborgsregionen och Stockholm/Uppsala, dels för försäljning, dels för långsiktigt ägande med egen förvaltning.