Fotocollage baserat på foto av Karl Åsén, Alingsås museum samt visualisering, Liljewall arkitekter

TB-Gruppen restaurerar q-märkt industribyggnad som ett första steg i utvecklingen av kvarteret Bomullen

I kvarteret Bomullen, ett centralt beläget verksamhetsområde i Alingsås, påbörjas nu utvecklingen från industri till bostäder och service. Först ut är restaureringen av Kärnmakaren - gjuteribyggnaden från mitten av 1940-talet som idag utgör en viktig del av Alingsås industrihistoria.

Kärnmakaren är en kulturhistoriskt värdefull byggnad vars namn för tankarna till gjuteriverksamheten och dess mångåriga hantverk. Mårtenssons Gjuteri lät uppföra byggnaden i mitten av 1940-talet och flyttade sin verksamhet från Nolhaga till kvarteret Bomullen. Nu, 80 år senare, påbörjas en varsam restaurering av den putsade funkisbyggnaden.
- Restaureringen av Kärnmakaren är ett omfattande arbete som sker i nära dialog med kommunens bebyggelseantikvarie, säger Magnus Johansson, fastighetsutvecklingschef på TB-Gruppen. Stor vikt läggs vid bevarandet av ursprungligt material, och byggnadsdetaljer som förändrats under åren återställs till originalutförande. På så sätt bevarar vi byggnadens karaktär och säkerställer dess funktion under många år framöver.

I samband med restaureringen sker även en invändig ombyggnation för att skapa funktionella, moderna ytor. Merparten av lokalerna anpassas för den befintliga hyresgästen Alingsås Rehab, som under namnet Alingsås Fysiocenter expanderar och utvecklar sin verksamhet till en helhetslösning för rehab, gym och friskvård. Två kommunikationsbyråer kommer också inrymmas i de nya lokalerna.
- Det känns fantastiskt roligt att få möjlighet att bidra till Kärnmakarens utveckling och fortsatta relevans genom att skapa en verksamhet av stort intresse för allmänheten i Alingsås med omnejd i fastigheten, säger Niclas Kumler, Alingsås Rehab.

Kärnmakaren ligger i en central del av Alingsås med bostäder, skola och service som närmsta grannar. Intill Kärnmakaren, längs Hemvägen, planeras för nya bostäder vilket utgör nästa steg i den långsiktiga utvecklingen av kvarteret Bomullen.
- Kvarteret Bomullen har ett centrumnära och fint läge, säger Magnus Johansson. Vi hoppas kunna starta detaljplanearbetet för bostäderna vid Hemvägen inom kort och fortsätta utveckla området successivt.

Magnus Johansson, fastighetsutvecklingschef TB-Gruppen, magnus.johansson@tb.se, 070-697 8345