Visualisering Ängby. Arkitekt: a-sidan Visualisering: Socker

TB-Gruppen utvecklar och säljer projekt med 247 hyreslägenheter till Lansa Fastigheter

Två bostadsprojekt i centrala Knivsta säljs nu till Lansa Fastigheter. Projekten består av totalt 247 hyreslägenheter och kommer certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

TB-Gruppen drev detaljplanen för centrala Ängby i Knivsta och har utvecklat området successivt de senaste åren. Tio stadsradhus stod inflyttningsklara i december 2021 och till årsskiftet färdigställs 45 seniorbostäder, båda projekten med bostadsrätt som upplåtelseform. Under våren 2022 planeras för byggstart av ytterligare två bostadsprojekt omfattande totalt 247 hyreslägenheter med certifiering enligt Miljöbyggnad Silver. Projekterings- och byggprocessen leds av TB-Gruppen, och Lansa Fastigheter som nu förvärvar bostadsprojekten kommer äga och förvalta de båda fastigheterna. Byggnaderna uppförs i 4 - 6 våningar med putsade fasader och sadeltak. Södervända tak förses med solceller. Lägenheterna är i storlekarna 1 - 4 rum och kök och har hög standard med bland annat balkong, helkaklade badrum, tvättmaskin och diskmaskin.

-Lansa är en långsiktig fastighetsförvaltare som ställer höga krav på standard och hållbara lösningar, säger Lars Kylin, vd på TB-Gruppen Bostad. Tillsammans med Lansa har vi skapat bostäder som gör det enkelt att leva hållbart – med bland annat mycket låg energiförbrukning, bilpool med elbilar och 5 minuters promenad till järnvägsstationen.

- Knivsta är en ort i stark tillväxt och där vill vi fortsätta vara en del av den positiva utvecklingen genom att erbjuda hållbara och trygga bostäder för stolta hyresgäster, säger Lansa Fastigheters vd Claes Malmkvist.

Husen uppförs på totalentreprenad av Veidekke Entreprenad och första inflyttning planeras till början av 2024.

Kontaktpersoner:
Lars Kylin, vd TB-Gruppen Bostad, 070-377 20 78, lars.kylin@tb.se

Marcus Lerander, koncern vd TB-Gruppen, 070-604 40 03, marcus.lerander@tb.se

TB-Gruppen är en privatägd fastighetskoncern som utvecklar, förädlar och bygger kommersiella fastigheter och bostäder i Göteborgsregionen och Stockholm/Uppsala, dels för försäljning, dels för långsiktigt ägande med egen förvaltning.

Lars Kylin

Presskontakt vd TB-Gruppen Bostad AB 070-377 20 78