Tips som underlättar för rörelsehindrade i vardagen - Handiplats

Tips som underlättar för rörelsehindrade i vardagen - Handiplats

Handiplats är en app som gör det möjligt att redan hemifrån ta reda på exakt var det finns en parkeringsplats för rörelsehindrade på olika orter runtom i Sverige.

Förutom att hitta dessa över 7 000 parkeringsplatser, ger den dig även en färdbeskrivning till parkeringsplatsen. Appen består av en karta som fungerar offline, då alla parkeringsplatser finns sparade i din telefon när du har laddat ner appen. Du behöver inte heller någon inloggning för att använda dig av tjänsten utan kan använda den direkt.

Handiplats app, täcker 90 % av Sveriges kommuner (260 st) idag och det totala antalet parkeringsplatser är i skrivande stund, 7 675 st.

Grundaren av tjänsten är Kristoffer Jälén, IT-konsult och som själv har en son som är rörelsehindrad.

Appen kostar 25 kr och du kan ladda ner den till din mobil i Google Play.