Nu måste boräntorna ner!

TCO uppmanar idag regeringen att aktivt utöva sitt ägarskap i SBAB för att öka konkurrensen i banksektorn i syfte att få ner bolåneräntorna.

-Riksbanken har sänkt räntan, men bankernas bolåneräntor följer inte med. Staten skulle kunna öka konkurrensen genom att se till att SBAB sänker sina bolåneräntor, säger Sture Nordh, ordförande i TCO.

-En lärdom från 1990-talets bankkris var att bankernas vinster ökade, och att hushållen och företagen fick betala för dessa vinster. En sådan utveckling idag vore helt oacceptabel och kontraproduktiv med tanke på att hushållen och företagen verkligen behöver kunna låna för att ekonomins hjul inte skall bromsa upp alltmer.

Detta är en del av det krisprogram som TCO kommer att presentera inom kort.

Tidigare i veckan varnade TCO för att den mycket snabbt sjunkande inflationen kan leda till en ekonomisk härdsmälta om den övergår i deflation. TCO kommer i sitt krisprogram bl a att föreslå höjda barnbidrag, ökat ekonomiskt stöd till studenter och höjd a-kassa samt räntesäkningar.

För mer information, kontakta TCOs ordförande Sture Nordh, tel. 08-782 91 12 eller TCOs samhällspolitiska chef Roger Mörtvik 08-782 92 88.