Jönköpingsgruppen Teateri gör döden mer levande i höst

Två urpremiärer med Teateri i september
Teateri spelar två pjäser om döden och livet i höst. Gruppen har fått rättigheterna till Mitch Alboms bästsäljare Tisdagarna med Morrie och barnboksförfattaren Ulf Nilssons Alla döda små djur i teatermanus av Volker Quandt, med namnet Världens bästa begravningar . Den senare med särskilt tillstånd av Ulf Nilsson själv. Ingen av pjäserna har spelats i Sverige förut. Temat för spelåret 2010-11 är Teateri – om livet och döden.

Tisdagarna med Morrie
Romanen Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom blev en mycket omtyckt bok, när den kom ut för några år sedan. Berättelsen baseras på den sanna historien om Morrie Schwartz som var Mitch Alboms favoritprofessor, mentor och vän. På examensdagen lovade Mitch att hålla kontakten, men det blir inte av. Många år senare, mitt i karriären, får han se sin gamle professor på tv. Morrie har drabbats av en nervsjukdom som långsamt förlamar hans kropp men inte hans intellekt och hans lust att leva. Mitch beslutar sig för att besöka Morrie varje tisdag, precis som under studieåren. Vi får uppleva de båda männens känslostarka och humorfyllda möten med samtal om kärlek och förlåtelse, liv och död.

Pjäsen får premiär på Jönköpings Teater den 24 september .
Föreställningen går på landsomfattande turné och är redan bokad till över 40 orter i Sverige.

I rollerna Lars-Erik Berenett och Christian Arin.
Manus Hatcher/Albom. Regi Christer Engberg. Scenografi/kostym Åke Candell. Musik Rolf Hedberg.

Världens bästa begravningar
Varje år producerar Teateri en pjäs för grundskolan och en pjäs för unga vuxna/vuxna. Världens bästa begravningar är årets pjäs för grundskolan. Här är det Ester och Claes som är två äldre människor som möts. De har inte träffats på väldigt länge men nu återupplever de sin barndom. Allt började när Ester sa: "Hela världen är full av döda djur, i varje buske ligger en fågel, en fjäril, en mus. Vi måste ta hand om dom!" Ester var mycket modig. Claes var liten och rädd. Den där tråkiga sommardagen startade de en firma som skulle göra världens bästa begravningar och hjälpa alla stackars döda djur som låg på jorden.

En pjäs med stor inlevelse och mycket humor, fritt efter barnboken Alla döda små djur av Ulf Nilsson.
Ulf Nilssons barnbok Alla döda små djur har spelats som scenpjäs i Sverige förut, men Teateris version är ett teatermanus av Volker Quandt, som bearbetat boken.

Pjäsen får premiär i Jönköping den 3 september .

I rollerna Anna Söderling och Claudio Salvo.
Regi Johanna Larsson. Kostym My Chiacchiero. Rekvisita Lena Hoff.

Johanna Larsson regisserade nyligen 4018 dagar på Backa Teater, Göteborg, som liksom Teateri blev utvalda att delta i Svensk scenkonstbiennal för barn och Unga Bibu, i Lund.

Föreställningen går på landsomfattande turné, turnéläggningen pågår.

Teateri är en fri grupp i Jönköping som spelar på uppdrag av Kultur Jönköpings Kommun och samverkar med Smålands Musik och Teater. I konstnärlig ledning sitter Christian Arin och Vera Veljovic. Konstnärlig producent är Jan Dzedins.

• barnteater
  • drama
  • tisdagarna med morrie
  • världens bästa begravningar

Teateri - professionell teater för barn, ungdom och unga vuxna - i Jönköping sedan 1997.

www.teateri.se

Julia Sandwall

Presskontakt Producent Konstnärlig produktion och information

Lars-Erik Berenett på turné till din stad med Tisdagarna med Morrie

Lars-Erik Berenett, 67, har över snart 50 års erfarenhet som skådespelare. Men det är första gången i sitt liv som han turnerar! Han har uppträtt på dem alla - Stadsteatrarna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Borås och Dramaten. Lars-Erik är även för många bekant som TV-deckaren Hassel. När han nu äntrar turnébussen kommer han att möta publik i 60 små och stora städer runtom i Sverige.

Fiskpinne-begravning på Grand Hotel följt av saft och bulle - barnteater under KulturDagNatt på lördag i Jönköping

På lördag kl.11 & kl.14 spelar Teateri barn- och familjeteater på årets KulturDagNatt i Jönköping. Det blir barnteaterföreställning i Grand Hotels salong vid Hovrättstorget och saft och bulle på Malmborgs konditori. Men, vågar allmänheten komma till en pjäs som heter Världens bästa begravningar? - Ja, svarar Teateri, absolut! Det här är en varm och rolig pjäs.