TECE har tilldelats UC:s Nordiska tillväxtcertifikat, från vänster  Fredrik Ceder (distriktschef Norr/Öst), Geir Herdlevær (Nordisk vd), Bengt Fredriksson (distriktschef Syd/Väst).
TECE har tilldelats UC:s Nordiska tillväxtcertifikat, från vänster Fredrik Ceder (distriktschef Norr/Öst), Geir Herdlevær (Nordisk vd), Bengt Fredriksson (distriktschef Syd/Väst).

TECE får UCs tillväxtcertifikat för snabb utveckling

På 10 år har VVS-företaget TECE ökat sin omsättning stadigt. Under förra året var ökningen över 30 procent i Sverige. För det har företaget fått ta emot Nordiskt tillväxtcertifikat från UC, baserat på TECEs starka årsbokslut 2021.

TECE Sverige har haft en stadig omsättningsökning på mellan 15 och 30 procent årligen sedan starten för 10 år sedan. Bara hittills i år har ökningen varit 18 procent. Idag är man en av de främsta aktörerna inom sanitetssystem, golvvärme, avlopps- och tappvattensystem med en omsättning på 68 miljoner under 2021.

Det är bara ett fåtal av Sveriges företag som kvalificerar sig som tillväxtföretag utifrån kreditupplysningsföretaget UCs tillväxtmodell, där bland annat omsättning, tillväxt, EBITDA-marginal, soliditet och antal anställda vägs in i bedömningen.

– Att vi får ta emot certifikatet känns såklart jätteroligt! Det är glädjande att se att våra satsningar på att hitta kundanpassade lösningar har gett resultat. Att vi dessutom har en marknad som efterfrågar moderna badrumslösningar, har också bidragit till vår fina tillväxt, säger Geir Herdlevær, Nordisk VD på TECE.

TECE står idag för cirka 14 procent av marknaden inom vägghängda toaletter i Sverige. Trenden med vägghängt är stor i Europa och i takt med att privatpersoner och företag i Norden investerar i lyxigare, mer moderna badrum, börjar den trenden även nå hit.

Ett av TECEs stora genombrott på den svenska marknaden är innovationen TECE Safetybag – en lösning där tätskiktet sitter förmonterat på inbyggnadsfixturen, vilket sparar tid för både plattsättaren och installatören. Och även om företaget erbjuder produkter för såväl tappvatten som golvvärme, så är det framför allt TECE Safetybag som har gett TECE en unik ställning på marknaden.

Hela TECE-koncernen har haft en stark tillväxt de senaste 10 åren, då man gått från 1 100 anställda till närmare 1 700 och en omsättning från 155 till 325 miljoner Euro. Idag finns TECEs dotterbolag på 27 platser runt om i världen, med huvudkontor i Tyskland.

Geir Herdlevær, Nordisk VD, TECE Sverige AB
    Mobil: +47 934 42 902