Børge Astrup, CEO, Techstep

Ökat fokus på egen mjukvara

Techstep säljer av en mindre del av verksamheten för att ge mer utrymme och fokus för att investera mer i företagets egna mjukvarulösningar.

Måndag den 29 november meddelade Techstep ASA i ett börsmeddelande att bolaget säljer av en del av verksamheten i Norge och Sverige som sålt molnbaserade kontaktcenterlösningar.

För koncernchefen Børge Astrup är inte försäljningspriset på 65,5 miljoner, som avtalet med Zisson AS och Soluno tillför Techstep, det viktigaste. Hans övergripande mål med transaktionen är att rensa produktportföljen för att ge mer utrymme och fokus för vidareutveckling av Techsteps egen mjukvara.

– Företag hittar hela tiden nya sätt att använda mobiltelefoner och surfplattor och den utvecklingen har bara börjat. Vi på Techstep stödjer detta på två sätt: Dels hjälper SmartWorks, med våra egenutvecklade appar och verktyg, kundernas medarbetare att göra sitt jobb lättare. Å andra sidan gör vår SmartControl-lösning det betydligt mindre arbetskrävande för en organisation att hantera hundratals eller tusentals mobiltelefoner på ett säkert och mer hållbart sätt, säger Astrup.

– Vår verksamhet är mitt i en transformation. Vi vet att det behövs mjukvara för att mobiltelefoner och surfplattor ska vara så användbara och enkla att hantera för kunderna som möjligt och vi på Techstep kommer att utveckla mer av denna mjukvara själva, fortsätter han.

Techstep har mer än 350 anställda i Norge, Sverige, Danmark och Polen, och betjänar över 2 000 kunder inom en lång rad av branscher i den privata och offentliga sektorn.

– Affären genomförs strax efter nyår, och handlar om att frigöra tid och uppmärksamhet för att komma närmare de som använder våra produkter, så att våra lösningar kan ge maximalt kundvärde, konstaterar Astrup.

Regioner

Techstep har 350 anställda med säte i Norge, Sverige, Danmark och Polen med 2000+ enterprise-kunder i olika branscher inom privat och offentlig sektor. Bolaget är noterat på Oslo Börs.

Erik Haugen

Presskontakt CCO +47 967 90 101

Making Work Mobile

Techstep is purpose-built to become a leading Managed Mobility Services provider in the Nordics.

Techstep combines device management, software, hardware and connectivity into a managed service. This enables enterprises and their employees to do their work across mobile devices and locations, with a high degree of security and operational stability.

Techstep has 290 employees based in Norway, Sweden and Denmark, serving close to 4,000 customers and 310,000 recurring revenue end-users across various industries in the private and public sectors.

The company is listed on the Oslo Stock Exchange.

TECHSTEP Sweden
Gustaf Anders Gata 15E