Samtalet är sannolikt det mest komplexa människan deltar i!

Psykologisk orientering är en ny behandlingsmetod som löser problemen för flertalet. Processkartan i psykologisk orientering har samma funktion som kartan för orientering, röntgen för kirurgin - den skapar förståelse för helheten och leder processen från start till mål.

Hur fina ord som än används blir de omöjliga att lära ut till den som lider av komplexa problem som oro, nedstämdhet, ångest, depressioner, relationsproblem, missbruk, ätstörningar och många andra livsproblem är.

Orsaken till att så många måste medicineras utan att få hjälp, att återfall och för tidig död bland missbrukare och psykiskt sjuka är så vanligt beror på detta feltänk som Freud för snart 100 år sedan felaktigt grundade - samtalet i sig kan inte leda en människa genom den komplexa psykiska skogen.

Att psykologer, coacher, psykoterapeuter och andra hävdar att det är möjligt trots bevisligen mycket dåliga resultat har bara att göra med att alternativet som löser dessa problem inte är uppfunnet officiellt. Och så länge det inte finns något fungerande måste man hävda det som finns och vetenskapligt är validerat oavsett om det fungerar eller inte.

Ser vi oss om i världen och reflekterar över hur människan lyckats lösa komplexa problem kommer samma mönster att tydligt ses, det mönstret är 100%igt det finns inga undantag. Komplexa problem kräver att en visuell överblick är uppfunnen. Denna visuella överblick måste också visa hela helheten på ett enkelt sätt när något komplext ska byggas upp eller återskapas när informationsmängden är stor eller byggsstenarna många.

Denna visuella överblick måste också vara möjlig att lära ut till den som ska lösa problemet - patienten/klienten själv. Att dagens utövare tror sig kunna hjälpa andra med lösa ord och meningar är en illusion. Ingen kan lösa ett komplext problem åt någon annan utan att ta hänsyn till den naturlag jag beskriver. Det blir istället långsiktigt vilseledande och kontraproduktivt.

Lösningen är skapad och används med resultat som motsvarar andra områden där utvecklingen nått till den visuella överblicken som är absolut nödvändig när människan ska lösa komplexitet oavsett om det är i det egna psyket (Processkarta), i kroppen (Röntgen), i samhället, biologi, teknik, astronomi etc. (Ritning, Flödeschema, Mikroskop, Teleskop osv. )

Logiken i det resonemang jag för är tydlig och konsekvent. Mig veterligt finns inget undantag när människan ska lösa komplexa eller komplicerade uppgifter.

Jag är förundrad över att media inte mer undersöker varför inte psykologi, psykiatri och missbruksvård inte fungerar. Jag är än mer förundrad över att media inte undersöker det jag visar - resultaten och en mindre utvärdering/kritisk granskning genomförd av Ulrik Lögdlund forskare vid Linköpings universitet finns redan som uppvisar liknande resultat som jag själv dokumenterat.

Bara detta utdrag ur utvärderingen borde skapa nyfikenhet om vad som är skillnaden;"Informanterna i studien har också en uppfattning om att det tar längre tid med andra metoder och med andra terapeuter. Även om samtalet och mötet med terapeuten är viktiga är det framförallt kartan som leder till en snabb förändring"

Jag kan inte mer än önska att media och andra tar sitt förnuft till fånga och anstränger sig mer för att lämna gamla föreställningar som hindrar. Ett enormt lidande kan sannolikt undvikas om vi har en behandlingsmetod som fungerar för flertalet istället för 100-tals som "fungerar" för fåtalet.

Reaktionerna på det jag visar är blandade, oavsett det så måste någon visa mig hur man kan lösa komplexitet utan en visuell överblick om dialogen ska vara meningsfull. Jag känner inte till något sådant fall i en medveten process.

Utvärdering/kritisk granskning;

www.psykologiskorientering.se

info@psykologiskorientering.se

mobil: +46738108235

TERRÄNGEN ÄR INTE KARTAN!

NY GRUND - NYTT TÄNK - NYTT LIV

Anders Tedestrand

Presskontakt Psykologisk Orienteringstränare Psykologisk Orientering +46738108235