TV-serien Det stora experimentet blir interaktiv utställning på Tekniska museet

Äventyrsfylld julkalender blir utställning

Det stora experimentet är den äventyrsfyllda julkalendern där Beppe, Isac och Ellis låsts in i Professor Primus topphemliga laboratorium och måste klara av 24 vetenskapliga utmaningar för att bli utsläppta. Den 26 december blir inspelningsplatsen en interaktiv utställning där Tekniska museets besökare själva får uppleva och prova några av experimenten.

Barnprogramledaren och vetenskapsnörden Beppe Singer hade en idé. Tillsammans med Viaplay ville han göra en julkalender fylld av spännande äventyr och vetenskapliga experiment, och spela in den på Tekniska museet. Med föremål från museets samlingar byggdes inspelningsmiljöer upp, och på bara 11 veckor spelade produktionsbolaget Nexico in 72 julkalenderavsnitt – 24 vardera för Danmark, Norge och Sverige. I den färdiga TV-serien finns scener från Tekniska museets magasin, källare, utställningslokaler och hissar.

Några av de platser som användes för inspelningarna har nu byggts om till utställning, och lagom till jullovet för Tekniska museets besökare chansen att kliva in i TV-programmets verkliga miljöer och prova några av utmaningarna som Beppe, Elli och Isac behövde lösa för att bli utsläppta från Professor Primus laboratorium.

Det första besökaren möter är hallen i Professor Primus topphemliga laboratorium. Den är ståtlig men samtidigt finns en märklig känsla i rummet. Utställningen fortsätter sedan genom Primus kontrollrum – fullt av knappar, spakar och monitorer. Bredvid finns den stora dörren som låser in Beppe, Elli och Isac i TV-serien. Innanför syns en enorm robot och mängder av märkliga manicker och mojänger. I de följande två rummen finns experiment och utmaningar som Beppe Singer och uppfinnaren Andreas Hammar tagit fram speciellt för utställningens besökare.

Några av de museiföremål som visas i Det stora experimentet är två jättelika gripar av brons, flera radiosändare som tidigare använts av Telia, en gasspis och olika typer av mätare och kontrollutrustning.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 346 600 besökare 2015.

.