©Edward Burtynsky, courtesy Nicholas Metivier Gallery, Toronto / Flowers Gallery, London

Antropocen – en utställning om hur vi förändrar vår jord för alltid

En vacker utställning som berör och skakar om, och som smärtsamt tydligt visar hur vi människor förändrar naturen för alltid. Nästa stopp för den världsturnerande utställningen Antropocen blir Tekniska museet i Stockholm.

Antropocen är en angelägen, vacker, drabbande stor fotoutställning om människan, tekniken och naturen. Den kommer att inleda Tekniska museets stora satsning om hur vi tar hand om vår planet. I utställningen har konstnärerna Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal och Nicholas de Pencier genom fotografi, film, augmented reality och vetenskaplig forskning skapat en utställning som dokumenterar hur mänskligheten förändrar planeten för alltid. Antropocen kallas den nuvarande geologiska epoken, där mänsklig påverkan skapat en planetär förändring genom sitt sätt att hantera jordens resurser.

Med bilder, video och AR-installationer besöker vi platser som vi alla är ansvariga för men som vi sällan ser. Från de betongskyddsvallar som täcker 60% av Kinas kust, världens största grävskopor i ett tyskt dagbrott och kalciumkarbonatgruvor i Rysslands Uralberg, till skövling av kanadensisk urskog, ett italienskt marmorbrott och en av världens största soptippar i Dandora, Kenya.

- Tekniken har tagit oss hit där vi är idag. Vi har aldrig haft det bättre, men står inför stora utmaningar. Samtidigt som innovationer och teknik är en del av lösningen för framtiden så manar den här utställningen till eftertanke och handling, säger Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet.

Antropocen öppnar så snart Tekniska återigen kan ta emot publik. Utställningen kommer sedan att visas på Tekniska museet parallellt med Moving to Mars som öppnar på juldagen. Mars är en för oss människor ogästvänlig planet med en svårbemästrad miljö vilket också visar hur sköra livsbetingelserna är. Och samtidigt som livet på Mars framstår som allt mer komplicerat och begränsat blir det allt tydligare att vi måste rädda vår egen planet.

Båda utställningarna kan ses till den sista augusti 2021. Från 1 januari har Tekniska också öppet till kl 22 varje onsdag, torsdag och fredag för att fler ska kunna uppleva utställningarna på ett säkert sätt.

I samband med satsningen inleder Tekniska museet ett nytt samarbete med NIBE som hållbarhetspartner. Värmeteknikbolaget som i flera år topprankats för sitt hållbarhetsarbete kommer också att vara engagerade i byggnationen av Tekniskas nya hus för Wisdome Stockholm.

Antropocen-utställningen organiseras av Art Gallery of Ontario i Toronto och National Gallery of Canada i Ottawa i samarbete med Fondazione MAST, i Bologna.

För högupplösta pressbilder, kontakta alanna@edwardburtynsky.com.

Om konstnärerna:

Edward Burtynsky är en internationellt känd konstnär och fotograf, baserad i Toronto, Kanada. Han har sedan 35 år tillbaka fotograferat industriområden och människoskapade landskap. Hans bilder finns i samlingarna på över sextio museer till exempel National Gallery of Canada, Museum of Modern Art, Guggenheim Museum i New York och Tate Modern i London. Han har också vunnit en ansenlig mängd priser och utmärkelser.

Jennifer Baichwal har regisserat och producerat dokumentärer i 25 år. Hon säger själv att dokumentärer ”ger dig möjlighet att reflektera över händelser i den verkliga världen på ett kreativt sätt” Hennes filmer har spelats över hela världen och vunnit flera utmärkelser nationellt och internationellt, till exempel en International Emmy och tre Gemini Awards. Hon är baserad i Toronto, Kanada.

Nicholas De Pencier har sedan mer än 20 år arbetat som filmfotograf och producent, oftast i samarbete med Jennifer Baichwal. Han har fått flera priser som filmfotograf men också som producent, till exempel en International Emmy och ett pris för bästa kanadensiska dokumentär. Han är baserad i Toronto, Kanada.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap – med sikte på innovation och entreprenörskap för en hållbar framtid. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 387 697 besökare 2019.