Besök från yttre rymden engagerar på veckans Nördcafé

Besök från yttre rymden engagerar på veckans Nördcafé

Nästa onsdag, 27 april gästas Tekniska museets Nördcafé av Clas Svahn, en av Sveriges mest kunniga på UFOn och andra svårförklarliga fenomen. Till Nördcaféet har han med sig mängder av bilder och berättelser från de fall som förbryllat honom mest.

På onsdag kväll klockan 18 tätnar mystiken på Tekniska museets Nördcafé. Clas Svahn har studerat UFOn sedan 1974, och den här kvällen får vi följa hans arbete med några av de mest svårlösta gåtorna genom tiderna.

Det konstigaste han hittills stött på är jordkast – stora stycken av jord som ser ut att ha skurits ut och lyfts upp ur marken och som plötsligt står flera meter längre bort utan att ha lämnat några spår efter sig.

-"Det finns tusentals saker som folk sett eller upplevt som är oförklarade, och det kommer ständigt in tips på både nya och gamla olösta fall" säger Clas Svahn.

Att något skulle vara oförklarligt tror inte Clas på - det är just jakten på alla pusselbitar som driver honom: "-Skulle det landa ett UFO någonstans så skulle det finnas en förklaring till hur och varför det gjorde det”. Samtidigt är han noga med att inte förstöra mystiken och spänningen kring det svårförklarade.

Clas Svahn är ordförande i UFO Sverige, och är något av en kändis i kretsarna. Han får ofta frågor och rapporter från folk som sett märkliga saker, och med jämna mellanrum dimper det ner paket fyllda med föremål som sägs vara bevis för utomjordisk aktivitet.

Clas stora intresse för UFO:n började 1974 då han startade en liten förening med några kompisar i Mariestad. De träffades i en lokal under skolans slöjdsal och bad föräldrarna skjutsa runt dem till platser där folk rapporterat om märkliga saker. De skrev reportage som sedan skickades in till föreningen UFO Sveriges medlemstidning.

Till vardags arbetar Clas Svahn som journalist på Dagens Nyheter och skriver reportage och artiklar om allt från jordbävningen i Japan och den senaste tidens händelser i Nordafrika till granskningar av svensk sjukvård.

Tid: onsdag 27 april kl. 18-20
Plats: Tekniska museets Nördcafé
Fri entré!

Nördcaféet med Clas Svahn visas även live på tekniskamuseet.se/nordcafe

För mer information:
Pressbilder, länkar och mer information hittar du på tekniskamuseet.se/press.

Nils Olander, Nördgeneral, Tekniska museet
nils.olander@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, informatör, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00