Med en pilot i salongen blir Wisdome ett interaktivt rymdäventyr långt ut i galaxen.

Hisnande upplevelser av vetenskap gör världen begriplig

Tekniska museets nya upplevelsearena för vetenskap står snart redo att ta besökare på hisnande äventyr. Med Wisdome Stockholm har Tekniska museet som mål att göra världens komplexa frågor enklare och roligare att förstå.

Wisdome Stockholm är en dometeater för omslutande 3D-visualisering. Kraftfull teknik gör det möjligt att resa fritt i Universum och tillsammans med museets explainers upptäcka himlakropparna. I domen visas också föreställningar om skapandet av specialeffekter i film och spel och rymden.

Världen är komplex och vi behöver göra den begriplig. Vi står inför stora utmaningar kring klimat, hållbarhet, inkludering och kompetensförsörjning. Det behöver vi möta med nya idéer och nya innovationer av nya generationers problemlösare. Här kan vi göra stor skillnad för framtiden, säger Peter Skogh, museidirektör på Tekniska museet.

Wisdome tar dig längre bort, närmare inpå och djupare ned än du någonsin varit
Målet med Wisdome är att ta vetenskap närmare alla, att vara en inspirationskälla för lärare och ett komplement till klassrumsundervisningen. Med prisbelönta pedagogiska föreställningar ger Wisdome-projektet möjligheter för skolklasser i hela landet att utforska och uppleva forskning inom en rad olika områden.

Den kupolformade domen är 21 meter i diameter omsluter publiken med högupplösta 3D-projektioner i 360 grader. Tekniken är av absolut världsklass och tillsammans med enorma datakluster kan upplevelser skapas live med en av museets guider som pilot som styr resan genom rymden.

Wisdome Stockholm är långt mer än underhållning. Det är en plats för lärande, utforskning och upptäckter. Det är en nyckel till att förbereda nästa generation av problemlösare och innovatörer, som kommer att vara rustade att möta de komplexa utmaningar som vår värld står inför. Med visualiseringsteknik och lustfyllt lärande som grundläggande verktyg kommer vi att kunna förstå och forma vår framtid på ett sätt som gör oss bättre rustade att möta de utmaningar som väntar. Wisdome tar oss från "Wow!" till "Aha!" och öppnar dörren till en ny värld av kunskap och insikter
, säger Maria Olsson, chef för Lärande på Tekniska museet.

Visualisering som verktyg för lärande

Vi människor är byggda för att upptäcka världen visuellt. Hela 70% av våra sinnesceller finns på näthinnan, och våra hjärnor kan bearbeta komplexa samband i en bild på bara bråkdelen av en sekund, och lägga informationen på minnet. Wisdome Stockholm hjälper oss att greppa allt från rymdens enorma avstånd till universums minsta byggstenar och att överblicka tidsramar från miljoner år till en tusendels sekund. Och den gör det enklare att minnas vad vi lär oss.

Wisdome är ett samarbete mellan Sveriges fem ledande science center med Visualiseringscenter C som nav samt flera universitet och forskningsmiljöer, som alla arbetar tillsammans för att hitta nya och effektiva sätt att lära, engagera och lösa problem. I samarbetet finns även ESERO Sverige, som bland annat ger möjlighet för skolklasser att arbeta med experiment och utmaningar tillsammans med den europeiska rymdorganisationen ESA.

Man kan se Wisdome Stockholm som en gigantisk farkost av trä, där vi kan ta med besökare på resor i tid och rum. Målet med Wisdome är att ta vetenskap närmare alla, att vara en inspirationskälla för lärare och ett komplement till klassrumsundervisningen, säger Maria Olsson.

Kombinera med Tekniska museets utbud
Utöver Wisdome erbjuder Tekniska museet ett brett utbud av utställningar, workshops, digitala skolvisningar och klassrumsmaterial som täcker ämnen som teknik, matematik, media, miljö och energi, programmering och life science. Tillsammans med föreställningarna i Wisdome Stockholm ger det oändliga möjligheter till lustfyllt lärande inom teknik och naturvetenskap.

Wisdome Stockholm för skolan - alltid med koppling till läroplanen

I Wisdome Stockholm erbjuder Tekniska museet ett brett utbud med program och lärarhandledning för allt från förskoleklass till gymnasienivå, alltid med nära koppling till läroplanen. Här får skolelever uppleva solsystemets himlakroppar och deras rörelser, människan i rymden och få en förståelse för hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram.

Hisnande äventyr med visualiseringsteknik i världsklass

I Wisdome Stockholm installeras något av världens vassaste teknik för visualisering. Bioduken, som egentligen är en 2,5 ton tung kupol av aluminium perforerad med 52 miljoner små hål, har en bildyta på 308 kvadratmeter och omsluter publiken 360 grader runtom – en så kallad full dome. Sex laserprojektorer med 8K-upplösning och ett 10.1-ljudsystem sammankopplas med ett kluster av 14 kraftfulla datorer och starka grafikkort för att skapa 3D-upplevelser, där en pilot i salongen kan styra färden på en interaktiv flygning mellan månar och planeter och vidare ut i universum. På det sättet kan upplevelsen och innehållet i Wisdome Stockholm anpassas efter besökarna – för barnfamiljer, gymnasieungdomar, vuxna kvällsbesökare eller företagsevent.

Utbudet i domen

Vid öppning av Wisdome Stockholm finns två filmproduktioner och flera olika liveshower i Open Space i tablån. Utbudet kommer sedan att utökas med fler filmer, men även tillfälliga programaktiviteter som gästartister för live-uppträdanden i interaktion med dometekniken.

Making Magic 3D - A Visual Effect Story

I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Making Magic är berättelsen om hur programkod förvandlas till otroliga äventyr i film och datorspel – och hur de påverkas av naturlagarna som styr den verkliga världen. Följ på en hisnande resa och upptäck hur effekter skapas – från ekvationer till explosioner.

STORT 3D – En kosmisk resa genom tid och rum

Rymden är ofattbart stor. Tack vare vår nyfikenhet och strävan efter kunskap har vi människor drivits till att utforska rymden och lärt oss mer om universum. Det finns fortfarande oerhört mycket kvar att utforska. I domföreställningen STORT beger vi oss i väg på en resa längre ut i rymden än var någon annan människa någonsin varit. Allting vi får se på vår resa är baserat på verkliga data som inhämtats tack vare mänsklighetens tekniska framsteg och många års forskning.

OpenSpace LIVE

Följ med på en resa ut i universum – en interaktiv domföreställning i 3D. Tillsammans med en pilot i salongen kan vi lämna jorden, förbi den internationella rymdstationen ISS, vidare till månen och andra himlakroppar i och utanför vårt solsystem.

Tekniska museets pedagoger har tagit fram olika föreställningar för skolklasser, yngre barn och vuxna, och skapar en liveshow i visualiseringsprogrammet OpenSpace som är utformat för att visualisera hela kända universum och porträttera det pågående arbete som sker för att utforska kosmos. OpenSpace använder senaste realtidsdata och gör utforskningen av kosmos tillgänglig till allmänheten. OpenSpace-projektet är ett samarbete med NASA.

Korta fakta om Wisdome Stockholm

• Officiell byggstart: februari 2022
  • Öppning: invigs 5 december 2023. Publik öppning 9 december.
  • Plats: Tekniska museet, Djurgården, Stockholm
  • Antal sittplatser i domen: 100 inkl. två rullstolsplatser
  • Yta: 1 325 kvadratmeter
  • Domestorlek: 21,6 meter i diameter, höjd 12,2 meter
  • Teknik: 6P laserprojektorer, 8K-upplösning i 360 grader

Arkitekt: Elding Oscarson
Konstruktör: Florian Kosche
Konstruktör trästomme: Hermann Blumer
Entreprenör trästomme: Blumer Lehmann
Huvudpartner och leverantör av trämaterial: Stora Enso
Partners: Vectura, NIBE, Ericsson
Byggentreprenör: Oljibe

Wisdome – en nationell satsning
Wisdome har sin utgångspunkt i den världsledande forskningen inom visualisering som bedrivs vid Visualiseringscenter C och Linköpings universitet. Med bidrag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse skalas det upp och blir en nationell satsning.

Inom Wisdome samverkar Sveriges fem ledande science center – Malmö Museum, Universeum i Göteborg, Curiosum i Umeå, Tekniska museet i Stockholm med Visualiseringscenter C i Norrköping som nav i samarbetet. Till projektet är också ett 10-tal universitet och forskningsmiljöer kopplade med kunskap kring forskning, teknik, tillämpning och didaktik.

För bokning

Wisdome Stockholm öppnar publikt den 9 december 2023.

För pressbesök – kontakta calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

För skolbokning, kontakta skolbokning@tekniskamuseet.se eller se tekniskamuseet.se/skola

För bokning av företagsevent, kontakta eventbokning@tekniskamuseet.se eller se tekniskamuseet.se/konferens-och-event

Museet är öppet kl 10 till 22 alla dagar. Vissa undantag kan förekomma.