I dansföreställningen "Alone together" beffinner sig både dansare och publik i en virtual reality-miljö. Foto: Robin Jonsson

Internethistoria, spelutveckling och virtual reality-dans på Digitalidag

När Tekniska för tredje året deltar i det nationella initiativet Digitalidag bjuder museet in till samtal, uppvisningar – och en dansföreställning där även publiken deltar i en virtuell miljö. På plats finns bland andra den världsledande spelutbildningen Future Games och Internetstiftelsen.

Fredagen den 14 oktober samlas aktörer i hela landet för temadagen Digitalidag, ett initiativ för att öka digital kunskap och delaktighet. Tekniska museet har varit med från starten, och arrangerar i år en rad programpunkter på museet både under fredagen och helgen den 15-16 oktober.

Historia med Internetstiftelsen och Tekniska museets föremål

Internetstiftelsen och Tekniska museet ger tillsammans en återblick i Internets historia, och hur digitalisering påverkat hur vi tar till oss och nyttjar kultur. Det blir ett spännande samtal kring digitalisering, internetshistoria och föremål som har haft en betydande roll i utvecklingen kring hur människor konsumerar kultur och media. Under eftermiddagen kommer det även vara visning av utvalda föremål, bland annat en av servrarna från The Pirate Bay. 14 oktober kl 16.

Panelsamtal med Elin Häggberg, Jasmin Yaya och Måns Jonasson

Eftermiddagen den 14 oktober kommer inledas med ett kort seminarie av Tekniska och Internetstiftelsen för att sedan gå över till ett panelsamtal med gästerna Elin ”Teknifik” Häggberg, teknikbloggare, medievetare och journalist, Jasmin Yaya, Growth Product Manager på konsultbolaget scilla.studio och poddvärd för Datadrivet samt Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen. 14 oktober kl 16.

Spelstudenter visar framtidens tillgängliga spel

Med nästan 25 års erfarenhet har Futuregames konsekvent rankats som en av de bästa spelutbildningarna i världen. Under Inför Digital idag kommer spelstudenter att visa upp sina engagerande och tillgängliga spelupplevelser med speciella kontroller så att ännu fler kan uppleva spelupplevelser. 14 oktober för skolklasser (fullbokat), övriga besökare 15 oktober kl 13-16.

Dansföreställning i virtuell verklighet

Robin Jonsson har låtit danspublik världen över interagera med Nao-Roboten Alex och skapat virtuella danser. Hans nya föreställning Alone Together utspelar sig i en virtuell verklighet där en professionell dansare tillsammans med publiken rör sig med hjälp av VR-glasögon. 15 och 16 oktober kl 13, 14 och 15.

Om Digitalidag

Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Under en dag varje år görs en gemensam kraftsamling för att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara en del av den digitala utvecklingen.