Nio minuter utan andning på Nördcafé

Nio minuter utan andning på Nördcafé

På 9 minuter och 11 sekunder hinner du koka pasta, åka tunnelbana från Solna till T-centralen eller ta ungefär 100 andetag. Men veckans Nördcafégäst ser en utmaning i att göra så lite som möjligt, och han behöver inte andas en enda gång under den tiden.

"Det här är nog den sport där man gör absolut minst" berättar Ulf Dextegen. Statisk apnea är en gren inom fridykning där man istället för att dyka ligger kvar vid vattenytan och rör sig så lite som möjligt för att inte förbruka något syre i onödan.

Intresset för att hålla andan startade med en kurs i fridykning 2006. Med fokus på mentala tekniker och minimal fysisk träning gjorde han stora framsteg. Mindre än två år senare var Ulf etablerad i världseliten, och blev rankad som tvåa både 2008 och 2009. Han har två VM-brons och siktar på att komplettera samlingen med en tredje medalj nästa år.

Till vardags jobbar Ulf Dextegen som förvaltningsledare på Svenska Kraftnät, men han är också hypnoscoach och jobbar ideellt som säkerhetsombud för tävlingsfridykning i Sportdykarförbundet.

På Nördcaféet den 14 november kommer Ulf Dextegen att berätta om tävlingsfridykning, vad som händer med kroppen när man inte andas, och vilka risker man utsätter sig för när man håller andan, framför allt i vatten. Man måste alltid ha fridykningskunniga personer som övervakar och känner igen signalerna på medvetslöshet.

Ulf Dextegen på Nördcafé
Tid: Onsdag 14 november kl. 18.00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet

Nördcafé sänds även live på www.tekniskamuseet.se/nordcafe

För pressbilder och mer information
Ladda ner högupplösta pressbilder påtekniskamuseet.se/press
Tekniska museets pressrum på My Newsdesk

Calle Ros-Pehrson, pressansvarig
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 379 543 besökare 2011.