Ordnörd visar vassaste Wordfeudknepen

Ordnörd visar vassaste Wordfeudknepen

Johan Berner är ordnörd och ordförande i Svenska Scrabbleförbundet. Onsdagen den 8 februari 2012 gästar han Tekniska museets Nördcafé för att dela med sig av sin passion för ord och bjuder på några av sina bästa tips för att vinna en scrabblematch.

Det började med Memory och Fia med knuff, fortsatte med Monopol och Othello, och för lite drygt tio år sedan fastnade Johan Berner för brädspelet Scrabble. Sedan dess har han spelat och tränat regelbundet, deltagit i mästerskap och är nu ordförande i Svenska Scrabbleförbundet.

En av Johans drömmar är att någon gång få in ett nytt ord i Svenska akademins ordlista. – ”Ordnörd” skulle vara ett fantastiskt bra ord att få introducera. Eftersom det är sju bokstäver långt skulle man kunna göra en så kallad rullning med det, och det ger väldigt många poäng!

För bara något år sedan var antalet scrabbleentusiaster ganska få, och spelet var på väg att försvinna helt från butikerna. Men med den nya mobilversionen Wordfeud har blivit ett av den senaste tidens mest hypade mobilspel och spelas av nästan en halv miljon svenskar på jobbet, i tunnelbanan och vid frukostkaffet.

Men för den som vill prova att spela det klassiska spelet helt analogt ordnar Svenska Scrabbleförbundet träffar på en krog i Stockholm en gång i veckan, där man spelar, diskuterar och tränar inför kommande matcher.

Johans bästa scrabbletips:

• Tänk dig för hur det du lägger hamnar på planen. Räkna poäng och jämför möjligheter
  • Håll en bra balans mellan vokaler och konsonanter så att du klarar även nästa drag
  • Försök att förutse vad som kan hända ett par drag framåt i spelet
  • Satsa på att göra av med många brickor, då är det större chans att du får upp fler bra brickor
  • Träna genom att lära dig många nya ord, särskilt ord med svåra bokstäver

Nördcafé med Johan Berner
Tid: Onsdag 8 februari kl. 18.00
Plats: Nördcaféet, Tekniska museet
Nördcafé sänds även live på Facebook, Tekniska museets webb och blogg

Om Nördcafé
Nördcaféet är ett forum för dedikerade eldsjälar. Här träffar man människor med säregna intressen, tar en kaffe eller ett glas vin och knäpper upp för samtal. Tekniska museets Nördcafé är det första i sitt slag i Sverige och hölls för första gången hösten 2008. Sedan dess har många engagerade och inspirerande nördar gästat caféet, och tusentals människor har följt nördarna på plats eller direktsänt hemma vid datorn.