Fisken i Roxen undersöks

Imorgon, onsdag den 8 augusti, är media är välkomna att vara med när fiskarna kommer i land efter morgonens provfiske i Roxen. Provfiskningen ska ge svar på hur fiskbeståndet har utvecklats i Roxen men även utreda effekterna av Tekniska verken i Linköpings nya anläggning för rening av läkemedelsrester.

Tid: 8 augusti klockan 09:00

Plats: Kungsbro vid Motala ströms mynning i Roxen (Anders Nilsson, yrkesfiskare).

Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge kommer den 7-9 augusti att på uppdrag genomföra ett nätprovfiske i sjön Roxen. Provfisket utförs på initiativ av Roxens fiskevårdsområdesförening, med syfte att utreda fiskbeståndets utveckling Roxen, där man tittar närmare på artsammansättning och åldersstruktur. Resultatet kommer sedan jämföras med tidigare provfisken i sjön (2013, 2010, 2001) och ge indikation på om fisken utsätts för störningar.

Tekniska verken finansierar en del av provfisket. En viktig del av provfisket är att samla in fisk för analys av läkemedelsrester. Resultatet kommer sedan användas som underlag för att bedöma effekten av det nya reningssteget på Nykvarnsverket, Linköpings stora avloppsreningsverk.

Provfisket ska komplettera resultaten från det större EU-finansierade projektet CWPharma, där Tekniska verken deltar som projektpartner, med uppföljning av läkemedelsreningsprocessen på reningsverket. Övriga finansiärer är Linköpings- och Norrköpings kommun samt Roxens Fiskevårdsområdesförening.

Jakob Bergengren, Miljöingenjör på Tekniska verken

Alternativt

Eddie Uggla, Roxens Fiskevårdsområdesförening

• läkemedelsrening