Ljusklapp till Linköpingsborna - Trädgårdstorget i ny välkomnande belysning

Lagom till julhelgen kommer den nya belysningen på Trädgårdstorget i Linköping att utökas och byta skepnad till ett nytt juleljus. Juleljuset kommer att lysa fram till tjugondag knut med undantag för tio minuter runt nyårsslaget, då torget kommer att bada i ljusets alla färger. Belysningen tänds upp lördagen den 23 december.

Trädgårdstorget i Linköping kan ses i ett nytt ljus sedan lördagen den 25 november 2017, då årets upplaga av Vinterstad i ljus invigdes där. Utöver den energifyllda invigningen på plats fick torget även en ny fasad- och torgbelysning. Nu utökas belysningen ytterligare till julhelgen genom färgsättning av stolparmaturer och en ny fasadbelysning, allt detta genom sofistikerad ljusstyrning med färgskiftning. Tekniska verken uppför den nya belysningen på uppdrag av Linköpings kommun och fastighetsägarna runt torget.

- Med stolthet vill vi lyfta fram projektets resultat. Den nya ljussättningen inbjuder till liv och rörelse på torget, helt i linje med vårt uppdrag och ambition. Den använda belysningstekniken är också intressant i sig då vi för fösta gången i Linköping (möjligen även i Sverige) använder trådlös teknik i en så stor och permanent omfattning utomhus, för att ljusstyra 70 armaturer synkroniserat. Detta besparar oss en massa kabelinstallation. En annan poäng med projektet är att budgeten har lyckats hållas nere tack vare återanvändning av befintliga stolppositioner och kablar i backen. Återbruk är något som vi inom Tekniska verken gillar, i synnerhet när vi kan använda oss av det inom andra verksamhetsgrenar än själva avfallsverksamheten, säger Christian Andersson, produktansvarig Belysning på Tekniska verken.

Belysningen på Trädgårdstorget fjärrstyrs i realtid från Tekniska verken centralt, tillsammans med de övriga 25 anläggningar i staden som fjärrstyrs och följer Linköpings ljuskalender. Trädgårdstorgets ljus kommer att följa ljuskalendern och torgets olika aktörer kommer också få möjligheten att använda ljuset i specifika syften, vid speciella tillfällen.

Spektakulär ljusdesign i samarbete med LightXpose
I projektet har Tekniska verken valt att samarbeta med det Vadstenabaserade företaget LightXpose, kring idéarbete och ljusdesign.

- När jag först fick frågan att ljussätta torget så var syftet att göra det med dekorativ julbelysning. Jag gick hem och funderade lite och kom fram till att jag ville skapa något som var permanent istället för en belysning som hänger uppe en till två månader per år. Utifrån det så växte idén fram med fasadbelysning som samspelar med ”bollarna” torget. Det nya och lågmälda vardagsljuset förhöjer attraktionskraften och sätter torget på kartan. Att sedan låta torgets ljussättning följa ljuskalendern över tid ger ett föränderligt uttryck som innebär att ljussättningen förmodligen känns fräsch och ny i många år framöver, säger Niklas Jurander på LightXpose.

Tekniska verkens ljusdesigner Robin Hedman har arbetat tätt med Niklas Jurander under projektets gång och har i huvudsak fokuserat på torgytans funktionsljus och dess samspel med övrig dekorations- och eventljussättning.

- Med den nya belysningslösningen för Trädgårdstorget framhävs både arkitektur och torgyta. Visuellt ger vi staden ett nytt ”rum” där vi kan skapa olika sinnesstämningar och atmosfärer. Torgytan ramas in av funktionsljus från stolparmaturer och har även fått två stolpar med riktbara strålkastare i syfte att skapa en flexibel belysningslösning då torgytans funktion över tid kan ändra karaktär. I rollen som ljusdesigners är mitt och Niklas uppdrag att utforma en belysningsanläggning som tar hänsyn till helheten, och det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med i det här projektet, säger Robin Hedman på Tekniska verken.

Christian Andersson, produktansvarig Belysning på Tekniska verken i Linköping, 013-20 83 31
christian.andersson@tekniskaverken.se

I belysningsprojektet ingår:
Linköpings kommun - uppdragsgivare Fastighetsägarna - uppdragsgivare
Linköpings innersta - samverkansmotor
LightXpose - idéarbete, ljusdesign, ljusstyrning, ljusprogrammering
Tekniska verken - ljusdesign, projektering, projektledning, utförande
PLW Elteknik – fasadinstallationer
Hektors Reparationsteknik – smidesarbeten