Han har vigt hela sitt liv åt te

Merrill J. Fernando har vigt sitt liv åt te. På 50-talet såg han att ägandet inom teindustrin låg hos ett fåtal stora företag. Detta ledde till att Ceylonte tappade sitt ursprung. Han bestämde sig då för att ta strid för tedrickare runt om i världen, att öka respekten för den gröda som hans hemland producerat med så mycket omsorg.

"Att ha framgång och göra människor glada och att vi lindrar fattigdomen och ger en ljusare framtid för våra anställda och deras familjer samt hopp om ett bättre liv – det är den enda vägen att mäta framgången för ett företag." - Merrill J. Fernando

Dilmahs grundare Merrill J Fernando, 88 år, hedrade oss genom att besöka Stockholm vid det 65:e School of Tea. Han berättade om sitt engagemang, varför han startade Dilmah – sin tredje son* – och varför MJF Charitable Foundation är av sådan stor vikt för honom. Fonden hjälper till att förbättra levnadsvillkoren för både människor och djur samt bidrar till att minska miljöförstöringen som pågår i Sri Lanka. Läs mer om MJF på: mjffoundation.org

*Namnet ”Dilmah” kommer av sammanslagningen de två sönernas namn – Dilhan och Malik.

Malik, Merrill och Dilhan Fernando

Dilmah är unikt; ett varumärke som grundar sig på ett passionerat engagemang för kvalitet hos te. Det är också en del av en filosofi som står över affärer vad gäller mänsklighet. Det här gör Dilmah till det första etiskt producerade teet. Under 2005 lovade Merrill och hans söner Dilhan och Malik att följa de 12 principer om Dilmah som dikterats i alla aspekter av verksamheten och i personalens och ledningens beteende.

Läs mer om Dilmahs 12 principer