Drick te! Hjälp oss att hjälpa utsatta kvinnor i Sri Lanka

Vi på Tekompaniet började stötta ett kvinnoprojekt på MJF Centre i Moratuwa, Sri Lanka 2018. Cateringköket som är ett delprojekt i WDP fungerar som en plattform för att kvinnorna genom kunskap om professionell matlagning och företagsamhet ska kunna bli småföretagare inom catering och på så sätt ta sig ur en svår livssituation.

Dilmah driver Womens Development Programme (WDP). Det finns en rad olika projekt inom WDP. T.ex. kan kvinnorna få träning i ekonomi, hälsa, sömnad, datorkunskap, laga mat och hållbar trädgårdsodling. Inte bara för att få mer kunskap utan även som en terapeutisk psykosocial aktivitet för att hjälpa dem i en utmanande vardag.

• Idag är 278 kvinnor under utbildning inom något av WDP projekten. Inom en snar framtid kommer man att starta upp nya projekt som hjälper ytterligare 67 kvinnor.
  • Kvinnorna har 2,5-3 timmar utbildning/dag. De kommer till centret efter att man och barn gått till arbete/skola.
  • En gång i månaden har de specialklasser dit kvinnorna kan anmäla sig, t.ex. för att få specialkompetens att framöver kunna få anställning i köket på ett hotell.
  • De har regelbunden försäljning till kunder utanför centret. Vinsten delas bland kvinnorna. Överskottet går främst till att ge deras barn en bra utbildning samt kläder.

Bidra ni också!

När ni köper en ask Dilmah Earl Grey Honung, Limited Edition, så går 4.50 SEK direkt till utsatta kvinnor i Moratuwa, Sri Lanka. Vi har 3300 askar att erbjuda fram till jul 2019. Var med och utrusta kvinnornas kök med fler vitvaror och köksredskap.

Ge dem en bättre framtid! För varje ask ni köper går 2,25 till projektet och sedan skänker vi på Tekompaniet lika mycket.

Tekompaniet Art.nr: 4846
25 påsar/ask. 6 askar/kartong.