När FN släppte sina miljömål i Agenda 2030 blev det startskottet för Telavox, som på allvar började syna sin egen verksamhet i sömmarna.

Här får anställda gratis menskoppar

Slutfrossat på kött, gratis Flowcups och begagnade möbler är bara några av de många åtgärder it-bolaget Telavox gjort för att skona miljön.

När FN gick ut med klimatmålen i Agenda 20130 fick vi oss en tankeställare - vad gjorde vi själva för att bli mer klimatsmarta? I samband med denna självrannsakan började vi handla och hitta på olika saker för att minska vår klimatpåverkan.

Resulterat har blivit en rad olika initiativ, såväl stora satsningar som små förändringar. Från storskaliga investeringar i solenergi, till en maskin som minskar matsvinnet i lunchrummet.

Tillsammans gör vi skillnad!

Under resans gång har vi insett kraften i att göra saker tillsammans. För visst kan det kännas lite tröstlöst ibland, att försöka göra hållbara val på egen hand. “Gör det här verkligen någon skillnad?”, tänker man lätt. Men när alla på ett företag väljer rätt, så blir effekten plötsligt tydligare!

Här är 10 saker vi gör för att bli ett grönare och mer hållbart företag:

#1. Vi serverar inte kött på företagsbekostade events

Vi serverar inte kött.Inte ens köttbullar till julbordet! Forskningsrapporter visar tydligt på att kött- och mejeriprodukter påverkar klimatet lika mycket som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans. Det beror på flera saker, kor och får släpper ut stora mängder metan, vilket är en betydligt mer kraftfull växthusgas än koldioxid. Även djurens avföring, gödsel, och produktionen av foder står för stora utsläpp.

#2. Vi har byggt en “gratis mat”-station för att minska matsvinnet

Beskåda vårt nyaste tillskott i den gröna verktygslådan: en fotoautomat för matrester! Inspirerad av MIT's smarta Foodcam, har vår fina medarbetare Maria Blomberg skapat en egen Telavox-variant. Syftet är att minska matsvinnet. Så finns det överblivna rester, mat nära utgångsdatumet eller övermogna bananer i fruktkorgen, då är det bara att placera godbitarna på i fyrkanten och trycka på knappen. Boom – genast delas en bild på gratismaten i vår Flow-chatt. Först till kvarn!

Kul kuriosa: Maria ligger även bakom fantastiska co2diet.org, där fokus ligger på att banta koldioxidutsläpp – inte kroppsvikt.

#3. Vi erbjuder alla medarbetare en gratis Flowcup

Menskoppar är ett snällare alternativ både för kroppen, planeten och plånboken.

Menskoppen Flowcup är ett miljövänligt alternativ till tamponger och bindor. En Flowcup kan användas om och om igen – i upp till fem år. Om en enda person väljer att gå över till menskopp istället för engångsskydd, innebär det en avfallsminskning med 10.000 engångsskydd under en livstid!

#4. Vi reser mindre och har videomöten istället

Vi har lagt många utvecklingstimmar på att finslipa vår kommunikationsplattform Flow. Där kan vi chatta, ringa och ha videokonferenser. Det har drastiskt minskat vårt behov av att resa, både för att träffa kollegor och för att träffa kunder. Att våra säljare kör video-demos istället för att sätta sig i bilen inför varje möte, har reducerat vårt bilkörande massor.

#5. Vi använder appen Deedster för att utmana varandra

Deedster gör det enkelt för alla att skapa en klimatsmart och hållbar livsstil.

I appen Deedster kan man skapa klimat-utmaningar och bjuda in sina kollegor. I Deedsters C2O-kalkylator kan du se hur din konsumtion och livsstil påverkar vår planet, och jämföra dig med vänner, familj, medarbetare och Paris-avtalet.

#6. Vi köper begagnade möbler till kontoret

Vi älskar vårt färgglada kontor. Och att merparten av vår inredning är second hand, gör att vi trivs ännu bättre. Varför köpa nytt, när det finns begagnat som funkar precis lika bra – och är snällare både mot miljön och plånboken!

#7. Vi källsorterar

Källsorterar, det gör förhoppningsvis alla företag idag. Men vi vill ändå ha med det på listan eftersom det är viktigt. Och så passar vi på att visa upp och tipsa om vår fina avfallsstation från Trece AB!

#8. Vi väljer tåg istället för flyg

När vi reser försöker vi i möjligaste mån välja det mest klimatsmarta alternativet. Visst, det går snabbt och smidigt att flyga. Men vi har lärt oss att uppskatta det lugnare tempot som tåg erbjuder, och möjligheten att jobba ostört, betrakta landskapet, kontemplera eller ta en tupplur (shhh!) under resans gång.

#9. Vi klimatkompenserar med investeringar i Trine

Trine gör det enkelt och roligt att investera i hållbar solenergi på växande marknader. Att investera i Trine skapar möjligheter för start-ups och mindre företag att låna pengar för att sjösätta och utveckla hållbara affärsidéer. Eller som Trine själva utrycker det på sin hemsida: “Vår mission är att skapa trefaldiga avkastningar – ekonomiska vinster, sociala vinster och miljövinster”.

#10. Vi erbjuder veganska alternativ till mejeriprodukter

Vi älskar vårt kaffe! Och det går åt en hel del under en arbetsdag. Men tack vare att vår kyl är proppfull med gröna alternativ till den klassiska komjölken, har ett allt större antal Telavoxare upptäckt att det är precis lika gott med havremjölk eller sojamjölk i koppen. Eller som våra grannar brukar säga (sjunga): Wow, no cow!

Vi är ständigt på jakt efter nya sätt att bli ett grönare företag. Har du tips eller idéer? Kanske vill du berätta om något smart ditt företag gjort? Tagga oss gärna i dina sociala medier, så att vi kan inspirera varandra!