Swedish Silence: Jag lockar med tystnaden, det är en lyxvara för dagens människor

Blogginlägg -

När vaknade du sist till naturens egna symfoni? Fågelsång, rasslande löv eller bara tystnad. Det är få förunnat för city-människor. Men nu erbjuder Camilla Linnér, grundare av Swedish Silence, en exotisk övernattning mitt i naturen. Konceptet heter Glamping i Dalarna och är en lyxvariant av camping. Och med hjälp av Telavox företagsväxel behöver inte gästerna vänta.

De flesta väcks dagligen av ett enträget mobillarm eller vaknar abrupt av en sopbil som väsnas på gatan. Sen är du fast i bilkön eller trängs på tunnelbanan. Redan under de första morgontimmarna har din hjärna upplevt hundratals olika ljud.

“Jag levererar tystnad i samarbete med naturen. En tystnad som tyvärr är en lyxvara för många människor i dagens samhälle, säger Camilla. Ute i naturen finns inget som distraherar oss. Här får vi istället uppleva naturens ljud – till exempel vindens sus i träden eller vattendroppar som studsar mot tältduken. Det är oerhört avkopplande samtidigt som hjärnan får utrymme för nya tankar.”

Morgondopp mitt i trolska skogen

Om du checkar in hos Swedish Silence befinner du dig cirka tre mil norr om Falun. Camilla poängterar att detta inte är mitt i vildmarken utan trots närheten till bebyggelse är det ändå mitt i naturen.

“Det är en skiftande skog med mosstäckt mark som jag personligen tycker bidrar till en trolsk känsla. Och tjugo minuters gångväg från tältet finns en liten tjärn, för att prova fiskelyckan eller perfekt för ett morgondopp. Jag garanterar att det är ett härligt sätt att börja eller avsluta dagen på. Det är oerhört uppfriskande och man sig verkligen känner sig levande, säger Camilla."

För par som tröttnat på spa

Swedish Silence målgrupp är bland andra par som tröttnat på att åka på spa. Barnfamiljer som behöver ägna tid åt varandra. Eller företag som vill göra något annorlunda.

Under coronatider har många tvingats trängas inomhus på små ytor och det är påfrestande. I naturen kan barnen leka fritt och föräldrarna har tid att verkligen lyssna in dem. Camillas gäster får också lära sig att grädda kolbullar, som för övrigt är Dalarnas landskapsrätt, och som förr i tiden var vardagsmat för kolare, rallare och skogsarbetare då de var hemifrån längre perioder.

“Kolbullarna ska enligt min personliga åsikt gräddas ordentligt, på gränsen till lätt brända. En pappa som provade kolbullar för första gången tyckte det var så fantastiskt gott att han tappade räkningen på hur många han åt, ett bra betyg tycker jag.”

Som ett färdigt hotellrum

Camilla berättar att det inte finns något speciellt gästerna behöver ta med sig. Det enda är ett underställ och kanske en mössa för det kan bli kyligt på nätterna trots det är sommar.

“Tältet är som ett färdigt hotellrum med allt du behöver som badlakan och sängkläder, säger Camilla. Men istället för hårfön får du låna kikare och pannlampa. Gästerna har även tillgång till en hygienisk toalett nära tältet.”

På eftermiddagen checkar man in, då väntar välkomstdrink i form av alkoholfritt vin samt fikakorgen i tältet. Till middagstid kommer Camilla dit, gör upp en eld och tillsammans sätter man igång med kolbullarna. Middagen avslutas med att koka kaffe över elden. Frukosten dagen därpå aviseras genom “kulning”.

“Det serveras dala-frukost av en äkta dalkulla, ler Camilla. Nybakat bröd, nybyggt kaffe, ägg, granola och fil.”

Telavox tar hand om kunderna

Swedish Silence använder sig av Telavox och enligt Camilla är det guld värt med en företagsväxel som tar hand om samtalen när hon inte är tillgänglig.

“Detta är ett enmansföretag och det är omöjligt för mig att alltid vara tillgänglig. I synnerhet när det inte är coronatider och gästerna ringer och vill boka från andra länder där det är stora tidsskillnader. Då är växelfunktionen mycket bra.”

En flexibel telefonilösning minskar stressen

Förutom molnväxeln är det funktionen välkomstmeddelande hon tycker om mest.

“Jag gillar att en röst går in och ”tar hand om” samtalet direkt så att den som ringer slipper att vänta i onödan. Det känns tryggt, jag känner mig mindre stressad, och om det är något jag behövt hjälp med är Telavox kundsupport suveräna.”

Tipsar andra företagare

Det var Camillas vän, som även han är företagare, som tipsade om Telavox och hon tvekar inte att göra detsamma.

“Det har jag redan gjort, säger Camilla. Och det var lite festligt när jag och Andreas Åkervall startade upp den ideella samtalstjänsten Coronaluren. Det visade sig att Andreas också använder sig av Telavox.”

Swedish Silence tre favorit-funktioner:

• Det känns proffsigare med ett separat företagsnummer.
  • Ett välkomstmeddelande som omgående tar emot kunder som ringer.
  • Trevlig kundsupport när man behöver hjälp – alltid!